Updates from March, 2009 Toggle Comment Threads | Keyboard Shortcuts

  • toya 4:56 am on 31 March, 2009 Permalink | Reply  

    Selamat Tinggal Mokchan 

    Pada suatu tarikh dan masa yang tidak diketahui secara tepatnya, di dalam sangkar yang baru dibasuh, di atas serbuk kayu yang baru ditukar, dengan bekas air yang masih penuh dan makanan yang banyak di tingkat atas, akhirnya seekor hamster telah menyerah kalah kepada hidup.

    Dia pergi bukan kerana tidak cukup makan atau kurang air, mungkin tidak kerana penyakit. Melankoli telah meragut jiwanya, sepi telah membunuhnya.
    Dia pergi kerana rindukan tuannya…

    In loving memories ~ MOKCHAN (2008-2009)

    [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/cZJksTeo-xI" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

     
    • Fazz 6:30 am on 31 March, 2009 Permalink | Reply

      oh, mokchan sudah pergi meninggalkan tuannye..
      xde lg la model kecik utk aku 😦

    • Angah_Darling 9:18 am on 31 March, 2009 Permalink | Reply

      saper tuan nye?

    • adik 4:27 pm on 31 March, 2009 Permalink | Reply

      (T^T)””mokchan~ why r u leaving me..b4 i go home..isk3…
      MOKCHAN!!!!!!!!!!! waaaaaaa…….

    • Nyah Rempit 11:40 pm on 31 March, 2009 Permalink | Reply

      beriya2 mek tgk video tu.. igtkan sape la nak kene tanam… dah mcm kes pembunuhan pon ade… tkt mek kejap denga suara2 serius penulis…

      rupanya penulis skrg tgh mengalami gangguan kerongkong..
      sian gak arr…

      klu fikir2 kan kembali.. mmg benar kate Mas, akibat kesunyian mmg memendekkan nyawa hayat manusia. byk kes kat kg mek.. ramai warga2 emas kembali ke rahmatullah setahun atau dua tahun selepas kembalinya pasangan masing2..

      semoga dengan pemergian mokchan ittew.. memberi ikhtibar kepada kita semua yg setiap hidupan perlu hidup berpasang2an..

      p/s: mek suke lagu broery gulung tikar inniewww

    • nurul uta 9:55 pm on 1 April, 2009 Permalink | Reply

      achik~its supposed to be a sad video la..now u’ve turned it into a funny one haha were u holding the camera while duin all those stuffs? sbb tu ke macam semput? heshess…

    • toya 10:59 pm on 1 April, 2009 Permalink | Reply

      huh penat menyangkul tu psal la semput (+_+)
      siot je..rupanya masa org tgh “buat keje” tu jiran2 tgh tgk… cam hape je pegang enset sambil korek lubang sambil membebel…arghhh

    • kedaibestari 1:49 am on 2 April, 2009 Permalink | Reply

      Moga ia di tempatkan bersama binatang2 yg terbaik! 🙂

    • ijal 12:31 pm on 6 April, 2009 Permalink | Reply

      lerr…. Mokchan mati dah rupanya..
      awat xsms? cian adik.. mokchan mati rendu kat dia..=(

    • art 10:20 pm on 6 April, 2009 Permalink | Reply

      int video apa.. tanam rupanyer.. eh.. al fatihah~

    • chesu 11:07 am on 24 April, 2009 Permalink | Reply

      hmm… sib baik ada title…kalo x mesti xtau ape yg kamu
      buat chik…huhu…

  • toya 12:37 am on 24 March, 2009 Permalink | Reply  

    Undecided Story – Episod#2 

    _____“Nanti! Itu tandas perempuan!!!” pekik gadis itu lagi. Ilham berhenti sejenak, mengalih pandangannya ke arah gadis itu.

    _____“Eh, Ilham?” ucap gadis itu tatkala pandangan mereka bertembung.

    _____ Ya, gadis itu memang dikenalinya. Tetapi dalam keadaan begitu dia tidak mampu berkata panjang, lantas dia hanya tersengih ibarat emoticon Yahoo Messenger sambil mengangkat tangan isyarat kenal, dan terus menerjah tandas yang bertulis “PEREMPUAN” di atas pintu masuknya.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    _____ Selesai hajat. Lega rasanya. Gadis penjaga tandas bertudung biru itu dilihatnya sedang tersenyum tatkala dia melangkah keluar dari pusat pelaburan itu.

    _____“Maaflah, saya tak perasan awak tadi,” ucap gadis itu sebaik Ilham mengambil duduk di sebelahnya. Ilham tersengih lagi. Dia tidak hairan kenapa gadis itu menegurnya begitu.

    _____“Tak apa, aku dah biasa. Wah, dah lama kita tak jumpa kan, Syuda? Kau bagaimana sekarang?” tanya Ilham kepada gadis yang dipanggilnya Syuda itu. Sudah lama betul mereka tidak berjumpa, rasanya kali terakhir ialah ketika mereka mengambil keputusan SPM dahulu… Oh tidak, kali terakhir ialah ketika mereka sama-sama diraikan sebagai pelajar cemerlang SMKTB dahulu… Agaknyalah. Ilham menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

    _____“Bagaimana apa?” tanya Syuda pula. Ilham mengerutkan dahinya.

    _____“Syuda… Syuda… masih belum berubah kau ya?” kata-katanya berbalas cebikan oleh rakannya itu.

    _____Syuda memandang Ilham atas bawah. Uh, Ilham juga masih belum berubah baginya. Masih lagi dengan jeans lusuh, baju kemeja kotak-kotak beralaskan t-shirt kosong, sepasang kasut sukan, dan beg galas yang dipenuhi keychain bergantungan. Entah dari mana dan sejak bila dikutipnya. Lihat pula potongan rambutnya, masih pendek juga seperti dulu.

    _____ Syuda menepuk-nepuk bahu rakannya itu lalu berkata, “Awak pun tidak berubah apa-apa, Nurul Ilham Binti Hashimi…”

    _____“Amboi, nama ayah aku pun kau masih ingat ya Syaheera Syuhada Binti Shah Erhan?”

    _____ Mereka sama-sama ketawa. Ya, Ilham memang seorang perempuan yang suka berpakaian seperti lelaki. Tetapi dia tidak pula bermaksud untuk meniru gaya lelaki, atau menjadi tomboy, apatah lagi pengkid. Dia pakai apa yang dirasakannya selesa. Dia berambut pendek kerana rimas berambut panjang. Cuma entah mengapa suaranya kasar sedikit, dan cara jalannya juga mirip seorang lelaki. Mungkin sudah kurniaan Tuhan… Maka tidak hairanlah di sekolah dahulu dia sering mendapat peminat misteri dari kalangan perempuan dek kerana wajahnya itu yang kelihatan seolah-olah pelakon lelaki Korea yang comel. Comel? Hish…

    _____“Syuda, kenapa kau kerja kat sini? Kan kau pelajar cemerlang dulu?” soalan Ilham itu lambat-lambat dijawabnya. Bukan kerana apa, dia sebenarnya sudah bosan ditanya soalan yang sama berulang-ulang kali.

    _____“Saya baru berhenti kerja sebagai eksekutif,” jawab Syuda separuh mahu.

    _____“Kenapa?”

    _____“Bosan”

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    _____ ‘Perhatian para penumpang. Tren ke Rawang akan tiba dalam masa lima minit lagi. Terima kasih.’ Suara itu berkumandang lagi. Sedap betul rasanya berborak dengan rakan lama hinggakan tidak sedar waktu yang pantas berlalu.

    _____Ilham memegang erat tali beg galasnya lalu berdiri, bersedia untuk mengucapkan selamat tinggal kepada gadis bertudung biru di hadapannya.

    _____“Syuda, aku pergi dulu”

    _____“Awak nak pergi KL buat apa?”

    _____“Jalan-jalan”

    _____“Jalan-jalan?”

    _____Ya, Ilham hanya mahu jalan-jalan. Dia mahu menikmati zaman mudanya dengan berjalan-jalan melihat indahnya alam. Mungkin tidak semua bahagian alam itu cantik, tetapi pasti ada indahnya. Tidak perlu sebarang kamera untuk merakam keindahan alam yang dilihat, kerana baginya tidak ada lensa yang lebih baik daripada lensa di dalam matanya.

    _____“Aku pergi dulu, Syuda… Jumpa lagi,” ucap Ilham sebelum melangkah, tetapi langkahnya terhenti seketika, lalu dia berpaling ke arah gadis penjaga tandas itu.

    _____“Mahu kau ikut aku?” Syuda tercengang mendengar ajakan Ilham itu. Mana mungkin…

    _____“Tapi… Saya sedang bekerja!” tegasnya sambil menyambut wang 20 sen yang diberikan seorang pengunjung tandas tersebut.

    _____Kepala komuter mula kelihatan lagi di hujung sana. Ilham maju setapak dua, merapati Syuda lantas ditariknya tangan rakan itu hingga terbangun dia.

    _____“Syuda, hanya orang muda boleh buat perkara yang tidak masuk akal. Kau masih muda bukan?”

    Bersambung…

    Soalan:

    1. Adakah Syuda akan mengikut Ilham berjalan-jalan?
    a) Ya
    b) Tidak
    c) ____________________ (Subjektif)

    2. Berapakah umur Ilham dan Syuda?
    a) 20-23 tahun
    b) 23-25 tahun
    c) 25-28 tahun
    d) ____________________ (Subjektif)

    3. Apakah yang akan Ilham/mereka temui ketika jalan-jalan nanti?
    a) Lelaki yang membuang bayi ke dalam tong sampah.
    b) Datuk yang baru pulang dari disko dangdut.
    c) Harimau.
    d) Makcik buta bertudung putih.
    e) Ayah Ilham.
    f) Siti Nurhaliza Binti Tarudin.
    g) ____________________ (Subjektif)

     
    • Nyah Rempit 12:56 am on 24 March, 2009 Permalink | Reply

      halloo u ols.. mek tgh belek blok kak leez.. teringat lak nak belek blog mas nieh…
      dah ada sambungan ghupa eh..

      memandangkan mek pengomen pertama.. jadi biarlah mek menjawab soalan2 itteww..~

      1) tidak.. sape nak jaga jamban ittew?
      2) umo linkungan 23-25.. mek pilih yg nie sbb umo penulis skrg blom lebih dari ittew… opsss~
      3) soklan nie skadar penyambung cerita sajork..secara logikal nyer mek pilih dia jumpe ngan makcik tua lah..

      p/s: Ilham xnak join group mek kahhhh… ada vacancy~

    • Angah_Darling 1:57 pm on 24 March, 2009 Permalink | Reply

      1. Adakah Syuda akan mengikut Ilham berjalan-jalan?
      b) Tidak

      2. Berapakah umur Ilham dan Syuda?
      b) 23-25 tahun

      3. Apakah yang akan Ilham/mereka temui ketika jalan-jalan nanti?
      e) Ayah Ilham.

    • psykudou 3:11 pm on 25 March, 2009 Permalink | Reply

      1. Adakah Syuda akan mengikut Ilham berjalan-jalan?
      b) Tidak

      alasan :
      Pada aku, Ilham ngan Syuda ni dua watak yang kontra antara satu sama lain. Ilham ni jenis xde pendirian, die wat pape pun instict die je. Syuda ni plak kelihatan tegas, itu yg aku prasan la..tp xtau la cane..maybe jenih yg leh di’manupulate’kan jugak kot..ahahaha

      2. Berapakah umur Ilham dan Syuda?
      c) 25-28 tahun

      which is pada aku kira terlalu awal gak tu nak jadik executive..tp sbb kire muda nye pasai..itu jelah yg aku leh pikirkan

      3. Apakah yang akan Ilham/mereka temui ketika jalan-jalan nanti?
      f) Ayah Syuda.

      Agak2 ape ayah syuda cakap?kena marah x?maklumla, kan ke syuda baru je lepas sesuke je benti keje..

    • toya 3:24 pm on 25 March, 2009 Permalink | Reply

      errr….syuda kalo xikut, apsal bapak die nak marah ilham lak?

    • Nyah Rempit 8:40 pm on 25 March, 2009 Permalink | Reply

      ada ke option ayah syuda masalahnyer …
      sori.. meq mencelah..

    • shahcloud 9:10 pm on 25 March, 2009 Permalink | Reply

      Syaheera Syuhada? erm sedap gak ek?lol

      1. Adakah Syuda akan mengikut Ilham berjalan-jalan?
      Ya. kerana ini adalah sebuah cerita, walaupun tidak ada logika, perjalanan cerita akan menjadi lebih menarik sekiranya Syuda turut pergi bersama Ilham. Ahhh, persetankan kerja 😛
      Repot kat bapak sekiranya bos marah…wakakaka

      2. Berapakah umur Ilham dan Syuda?
      b) 23-25 tahun. Kerana masing-masing masih tercari arah hidup dan kemungkinan besar belum berkahwin.

      3. Apakah yang akan Ilham/mereka temui ketika jalan-jalan nanti?
      d) Makcik buta bertudung putih. Makcik ni misteri orangnya. Kalau tidak, masakan sedang sibuk Ilham diam-diam membaca surat khabar seorang diri, makcik tu boleh bagi salam, seperti tau-tau sahaja Ilham tu Islam.

    • adik 1:17 am on 26 March, 2009 Permalink | Reply

      1.ikut-tp lepas tu kena buang keja lg.ho3
      2.24-umo lepas grad,sbb plajar cmerlang tu leh jd eksekutip tu.lol
      3.depa jumpa edward cullen..bley?

    • psykudou 9:28 am on 26 March, 2009 Permalink | Reply

      errr….syuda kalo xikut, apsal bapak die nak marah ilham lak?

      sori2..senarnye tu jawapan subjektif..hihi..aku tebayangkan yg dorg teserempak ngan bapak syuda kat kawasan toilet tu..ahahahaaha..which is tdk menepati soklan ye x?

      saya tukar jawapan saya halim..
      saya pilih…

      c) Harimau.

      aku nak tau gak nape achik letak option ‘Harimau’ kat cni. Maybe sesuatu yg lebih misteri..kan?kan?kan?

    • art 9:22 am on 5 April, 2009 Permalink | Reply

      1. Adakah Syuda akan mengikut Ilham berjalan-jalan?
      b) Tidak

      2. Berapakah umur Ilham dan Syuda?
      b) 23-25 tahun

      3. Apakah yang akan Ilham/mereka temui ketika jalan-jalan nanti?
      d) Makcik buta bertudung putih.

      pehal anti-spam word aku : tembam.. huk huk huk

    • makcik mak 1:19 pm on 8 April, 2009 Permalink | Reply

      Soalan:

      1. Adakah Syuda akan mengikut Ilham berjalan-jalan?
      a) Ya (baru ler ada citer)

      2. Berapakah umur Ilham dan Syuda?
      b) 23-25 tahun(sebab sindrom takder arah ni selalu melanda org2 yg umur sekitar ni)

      3. Apakah yang akan Ilham/mereka temui ketika jalan-jalan nanti?
      a) Lelaki yang membuang bayi ke dalam tong sampah.(mcm menarik jawapan ni)

    • nono 4:18 pm on 28 April, 2009 Permalink | Reply

      1. Adakah Syuda akan mengikut Ilham berjalan-jalan?
      b)yep..mestilah syuda akan ikut Ilham jalan2..SEbabnya aku pun slalu buat cmtue..aripada kije baik g jejalan jer..lagipon ape la sgt kije tue..sedangkan jd exec pon bosan..jd penungu toilet ape la sgt..lagilah bosan..buat kata ilham org muda kan slalu wat pekara x masuk akal..nnti da tua2 skit barulah serius skit..

      2. Berapakah umur Ilham dan Syuda?
      b) 23-25 tahun(sbb waktu ni la slalu xde arah tujuan..xtahu ape yg nak sebenarnye..kalu kije pon x bes..xkije pon bes..xtahu ape yg bes..hhuhu

      3. Apakah yang akan Ilham/mereka temui ketika jalan-jalan nanti?
      c)harimau..wah besnie..baru mencabar..xpenah lagi jejalan nek komuter jumpe rimau..hehhe

  • toya 6:47 pm on 14 March, 2009 Permalink | Reply  

    Undecided Story – Episod#1 

    Sebuah cerita interaktif – Ini idea saya. Penat saya memikirkan cerita, akhirnya saya putuskan biar saya karang cerita dari respons pembaca sendiri. Begini, Saya akan mulakan cerita, dan di akhir cerita ini saya biarkan anda sendiri yang tentukan apa yang akan terjadi pada episod seterusnya. Juga saya sediakan beberapa soalan untuk anda jawab. Soalan saya berbentuk objektif, tetapi pilihan terakhir sentiasa subjektif – anda beritahu saya apa yang anda mahukan.

    Ibarat Impian Illyana? Mungkin, tetapi anda tidak perlu SMS kepada saya dan saya juga tidak sediakan sebuah skuter sebagai hadiah apatah lagi ditaja oleh sebuah kilang syampu. Ganjarannya? Barangsiapa yang saya pilih jawapannya, maka namanya akan disebut dalam episod akan datang. Ayuh kita bercerita!

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    _____ Telefon bimbit di dalam poket bergegar lagi. Pantas diseluknya lalu ditatap alat setongkol itu.

    _____ ‘Ham, lama xdenga cite? Ko keja mana skrg? – Sender: Raimy’

    _____ Dia mengeluh lagi. Perlahan-lahan, telefon bimbitnya disimpan semula ke dalam poket. Bukan dia tidak mahu membalas, tetapi kreditnya telah melebihi tarikh luput. Hendak ditambah nilai? Ahh… dia mengeluh lagi.

    _____Hari semakin panas. Matahari semakin meninggi. Yang ditunggu masih belum tiba. Dia bangun sejenak untuk menghilangkan rasa lenguh yang mula mengusik belakang pinggangnya. Ahh… lambat benar rasanya komuter itu hari ini. Mujur tidak ramai yang menunggu di stesen komuter itu. Mungkin kerana hari itu hari bekerja malah pada waktu pejabat pula. Bosan. Dia duduk semula, menatap lembaran surat khabar yang kian lasam di tangannya.

    _____ “Assalamualaikum, nak…” ucap suatu suara halus di sebelahnya. Kelihatan seorang wanita tua berselendang putih sedang merenung tepat ke wajahnya.

    _____ “Waalaikumsalam mak cik…” balasnya diikuti senyuman nipis di bibir.

    _____ “Sekarang pukul berapa?” tanya orang tua itu. Dia diam sejenak. Apa mak cik tua itu tidak nampak jam digital sebesar dulang di hadapan mereka? Atau dia tidak tahu membaca? Atau jam digital itu sebenarnya tidak wujud dan hanyalah khayalannya semata-mata? Ahh… Mindanya mula membuat andaian aneh lagi. Jika tidak dihentikan pasti akan terus mengkhayalkan yang bukan-bukan waima perempuan tua itu menjadi makhluk asing sekalipun mungkin.

    _____ “Pukul berapa, nak?” tanya orang tua itu lagi. Rasa bersalah pula dia membiarkan wanita tua itu menunggu lama.

    _____ “Pukul 12.27, mak cik,” katanya.

    _____ “Pukul berapa komuter sampai?” tanya wanita berselendang putih itu lagi. Soalannya menguatkan lagi dakwaan hatinya bahawa wanita tua itu tidak nampak jam sebesar dulang di hadapan mereka, atau jam itu sebenarnya tidak wujud.

    _____ “Sepatutnya dah sampai pukul 12.20 tadi. Entah kenapa tak ada pula komuternya,” ujarnya pantas, tidak mahu membiarkan wanita tua itu menunggu lagi seperti tadi.

    _____ “Oh… komuter ni memang selalu lambat. Nama anak siapa?” soalan mak cik tua itu nyaris membuatkannya tercengang. Apa kaitannya komuter yang lambat dengan namanya? Agaknya mak cik ini ingin berkenalan dengannya dan mencari alasan sahaja dengan bertanyakan soal masa sebagai pemula bicara. Atau mak cik itu ingin mengoratnya barangkali? Hish…

    _____ “I… Ilham…” sebutnya tersekat-sekat.

    _____ “Sedap nama tu,” senyum mengulas di bibir tua itu. Sudah… Takkan mak cik tua itu ingin mengoratnya pula? Parah ni… Dia tahulah dia memang segak, tapi…

    _____ ‘Perhatian para penumpang. Tren ke Rawang akan tiba dalam masa lima minit lagi. Terima kasih.’ Terdengar suara itu berkumandang dari pembesar suara. Huh, lima minit lagi? Ahh… peluh yang menitis di dahinya dibiarkan mengalir membasahi wajahnya. Duduknya dikemaskan. Beg sandang belakangnya ditarik ke hadapan, lalu dibuka dan disimpan surat khabar lasam itu ke dalam begnya.

    _____ “Kejap lagi sampailah tu,” ucap perempuan tua di sebelahnya sambil tersenyum. Kata-kata itu tidak berbalas. Dia tidak mahu mengambil risiko bercinta dengan seorang makcik tua yang barangkali buta huruf, atau seorang makhluk asing. Hish…

    _____ Aduh… Tiba-tiba perutnya meragam pula. Ahh… kenapa harus rasa itu tiba sekarang? Kenapa tidak 30 minit lepas? Nun, jauh di sana kepala komuter mula kelihatan beranjak perlahan-lahan menghampiri stesen itu. Malang sekali, perutnya tidak mampu memberi pertimbangan.

    _____ “Nak kemana pula tu?” tanya wanita tua itu tatkala dia bangun menuju ke arah jejantas.

    _____ “Tandas!” jawabnya tergesa-gesa. Pantas dia berlari ke atas jejanjas itu, menuju ke arah tandas di seberang landasan sana. Dari atas jejantas, dia sempat mengerling ke arah wanita tua tadi yang sedang bangun perlahan-lahan dan membuka lipatan tongkat putihnya!

    _____ Masyaallah, mak cik itu buta! Rasa bersalah menyendal-nyendal ulu hatinya. Apa punya otak! Fikir yang bukan-bukan lagi! Marahnya pada mindanya sendiri.

    _____ Syukur, akhirnya sampai ke pintu tandas awam itu. Duit dua puluh sen dihulur kepada gadis yang sedang duduk di bangku hadapan tandas itu.

    _____ “Nanti!” laung gadis itu tiba-tiba sebelum sempat dia membuka pintu tandas di depannya.

    Bersambung…

    Soalan:

    1. Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
    a) Ke kota, mencari kerja.
    b) Melawat kawan di hospital.
    c) Suka-suka.
    d) Mengambil keputusan SPM.
    e) ____________________ (Subjektif)

    2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
    a) Tidak cukup 20 sen.
    b) Dia bukan penjaga tandas.
    c) Tandas itu sedang dibersihkan.
    d) Dia kenal dengan Ilham.
    e) ____________________ (Subjektif)

    3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
    a) Tandas lelaki.
    b) Tandas wanita.
    c) ____________________ (Subjektif)

    Selamat menjawab! =p

     
    • Nyah Rempit 12:17 am on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      cerita bersambung2 yg bagus…
      tp prolognya mana?
      klu uols wat citer berkisarkan area2 tepi jln, jgn lupa masukkan meq yer… skrip uols boleh bikin ajo tnpe permission dr meq~
      slmt mengarang..

    • toya 12:25 am on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      abih tu mana jawapannye meq? ada 3 soalan tu sile la jawab (+_+)

    • nurul uta 12:33 am on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      Achik bunny, seperti yg dijanjikann..

      Soalan:

      1. Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
      a) Ke kota, mencari kerja.
      b) Melawat kawan di hospital.
      c) Suka-suka.
      d) Mengambil keputusan SPM.
      e) Saya pilih jawapan subjektif. ^___^ btw, kalau ade name pnoh ilham, sile nyatakan, maybe bole pk dengan lbey baek
      I tink Ilham masok train dulu, and will decide later nk turun station mane. Its kinda like driving aimlessly and bile napak satu tempat, or signboard, hati akan berkata, haaaa ni la tempat yg aku nk pegi chewaahhhh lagipon, die kan tgh mencari ‘ilham’ cheewahh buat kali kedua

      2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
      c) Tandas itu sedang dibersihkan.

      3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
      a) Tandas lelaki.

      Tapi kan, cite ni macam kesah benar sket tang die takleh tahan nk shee or poo whichever the business is. Berdasarkan pengalaman, bile kat komuter or LRT laaaaaa ase nk terr terr terr tu datang, hoh xsukkee..public toilet stinks!

      sekian jawapan saya
      hehe

    • toya 12:43 am on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      huhu… jwpn yg bagus uta 😉 ok next!

    • Nyah Rempit 12:48 am on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      jawapan yer?
      soklan 1)dia nak gi cari keje uols..sbb tu dia belek2 sok kabar since dia nak tgk alamat tpt nak pegi interview itteww..

      soklan 2) subjektif… ilham nak masuk tandas pompuan

      soklan 3) tandas pompuan, sbb tu gadis tu menjerit.. dah nak terkucil.. sign laki pompuan kadang tak perasan…

      btw, meq always msk ladies.. i’m sorry~

    • shahcloud 12:41 pm on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      . Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
      a) Ke kota, mencari kerja. -rasenye bukan coz die pgg sokkabar bkn notes interview dll
      b) Melawat kawan di hospital. – lagila bukan coz slalunye lawan kawan dgn mmbe/ade buah tgn
      c) Suka-suka. – paling releven kat sini, mebi die nk jln2 carik makan
      d) Mengambil keputusan SPM. – salah coz amik keputusan spm pagi kan?

      saya pilih: C

      2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
      e) Coz salah masuk toilet, tapi dia kenal dengan Ilham. – dipanggil gadis, maknenye bukan minah endon la agaknye. gadis tu keje part-time smentara dpt keje lain coz die amik keputusan resign drp job sblmni 😛

      3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
      b) Tandas wanita. – kalo dh sakit prut logik gak xsmpt nak tgk mane 1, lgpun jauh tandas tu…huhu

    • Nyah Rempit 12:44 pm on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      shahcloud mmg sependapat ngan meq pasal masuk toilet..
      lebius shah~ muaxx

    • shahcloud 12:46 pm on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      “I tink Ilham masok train dulu, and will decide later nk turun station mane.”
      boleh msuk train dulu then baru decide nak turun mane eh?huhu

    • toya 2:06 pm on 15 March, 2009 Permalink | Reply

      peh…bagus2 la jawapan korang…
      ni yg rambang mata nak pilih nih (@_@)

    • Sepul 12:15 am on 16 March, 2009 Permalink | Reply

      1)C – suka-suka , dia nak kuar ngan member dia tp dia terlambat, ditambah ngan komuter yg lambat…

      2) toilet tuh xder air skang…. dia xprasan ada notis.
      3) toilet laki…

    • art 9:33 am on 16 March, 2009 Permalink | Reply

      Soalan:

      1. Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
      dier naik train ke rawang.. myb nk blk ke umah da.. ada sesetgh org tak suke jln2 bawak surat kabo.. nk blk umah baru la beli, leh bc kat umah nnt

      2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
      harga da naik.. dulu mmg 20sen, skrg da 30sen.. tp bdk prmpn tuh tak prsn

      3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
      a) Tandas lelaki.
      walau nk terberak mcm mn pon, dier nih mmg suke perhati btl2.. coz cara dier tgk keadaan ms tgg train tuh
      menunjukkn dier nih mmg suke perhati keadaan sekeliling

    • angah_Darling 10:00 am on 16 March, 2009 Permalink | Reply

      1. Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
      c) Suka-suka.

      2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
      e) _ilham masuk tandas perempuan_ (Subjektif)

      3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
      b) Tandas wanita.

    • psykudou 11:16 am on 16 March, 2009 Permalink | Reply

      1. Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
      e) Die nak balik umah. Baru lepas amek MC td, xbape sihat..tu pasal ade scene ase nak terkucil tu. Tah ape nasib xbape baik hari ni, keta plak buat hal. so, no choice..nek komuter jela, bajet nak suh roomate amek kang kat stesen stesen sungai buloh.

      2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
      b) Dia bukan penjaga tandas.

      alasan : dak pompuan tu pun tgh tggu org jaga tandas tu, tu pasal yg duduk situ dl.lagipun tandas pompuan kunci plak time tu. Nak lepak mane lg,duk la jap kat kusi tu

      3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
      b) Tandas lelaki.

    • toya 8:16 pm on 16 March, 2009 Permalink | Reply

      peh…korg ni memang dasar system analyst!!!
      sungguh detail sampai yg org xterpikir pon (@_@)

    • cloud 9:01 am on 19 March, 2009 Permalink | Reply

      “walau nk terberak mcm mn pon, dier nih mmg suke perhati btl2.. coz cara dier tgk keadaan ms tgg train tuh
      menunjukkn dier nih mmg suke perhati keadaan sekeliling”

      salah at, kalo die btul2 pemerhati yg baik msti die prasan org tua tu bute 😉

    • psykudou 9:38 am on 19 March, 2009 Permalink | Reply

      “walau nk terberak mcm mn pon, dier nih mmg suke perhati btl2.. coz cara dier tgk keadaan ms tgg train tuh
      menunjukkn dier nih mmg suke perhati keadaan sekeliling”

      salah at, kalo die btul2 pemerhati yg baik msti die prasan org tua tu bute

      art nye idea tu maybe leh diterima gak, mamat ni boleh dikatakan pemerhati yg teliti gak..tp bab2 yg berkaitan dgn kemaslahatan diri dia jelah..part2 org laen tu die kurg pedulik skit..tp xbermakna die ni jenis pentingkan diri..

    • ijal 7:23 pm on 20 March, 2009 Permalink | Reply

      1. Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
      c) Suka-suka.. tensen keje kot =P

      2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
      d) Dia kenal dengan Ilham.. kalo xkenal xkan suke2 nak laung.. psycho tol.

      3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
      b) mestila tandas laki.. orang xpas spm pun tau nak masuk tandas mana.. huhu

      Selamat menjawab! =p

    • borealis 10:44 pm on 23 March, 2009 Permalink | Reply

      1. Kenapa Ilham menunggu komuter pada waktu pejabat? Ke mana destinasinya?
      a) Ke kota, mencari kerja.

      2. Mengapakah gadis di hadapan tandas itu melaung sebegitu?
      Ilham masuk tandas perempuan.

      3. Mana satukah tandas yang akan dimasuki oleh Ilham?
      b) Tandas wanita.

      sekian

    • notnot 3:31 pm on 25 March, 2009 Permalink | Reply

      awat nama ilham dalam ni laki?huhu…apa2 la.
      weh…org wat blog baru.haha…
      http://ilhamsanctuary.wordpress.com

  • toya 12:15 am on 11 March, 2009 Permalink | Reply  

    Monolog 

    Sejak hari pertama saya melancarkan blog ini, satu tugas telah terbeban di bahu saya. Tidak ada yang membayar, malah tidak ada yang menyuruhpun saya mewujudkan sebuah blog dan update saban hari. Jujur saya katakan, saya tidak tahu ke mana arah tujunya posting saya kali ini tetapi malam ini saya rasakan saya mahu menulis sesuatu. Mungkin tidak untuk anda, mungkin hanya untuk saya. Saya sendiri tidak tahu apa yang ingin saya tulis maka saya biarkan apa sahaja yang terlintas di fikiran saya terzahir dalam bentuk tulisan.

    Ada seseorang penah bertanya saya, untuk apa orang menulis blog? Saya terdiam sejenak, mencari jawapan yang saya rasakan saya tahu tetapi sebenarnya saya sendiri tidak pasti. Lalu saya menjawab dengan mengagak-agak sahaja, “Untuk kepuasan diri”. Kemudian dia bertanya semula kepada saya, “Apa puasnya menulis blog?”. Sekali lagi saya terdiam mencari jawapan. Entahlah, mungkin perasaan puas itu ada apabila orang lain faham apa yang kita lalui, apa yang kita fikirkan, dan apa pendapat kita tentang dunia, tentang hidup kita dan orang lain. Bagi seorang pengkarya, rasa puas itu sampai apabila emosi yang kita mahu sampaikan itu ada dalam jiwa insan lain yang menatapnya. Jadi mungkin saya boleh simpulkan; kepuasan menulis blog itu adalah apabila orang lain dapat merasa apa yang kita rasa.

    Lisan – adalah suatu kekurangan pada saya. Siapa sahaja yang mengenali saya pasti tahu tentang ini. Saya bukanlah orang yang pandai menuturkan kata-kata. Malah apa yang keluar dari mulut saya hanyalah ayat-ayat lemah yang tidak banyak memberi makna. Gagap; mungkin itu juga merujuk kepada percakapan saya. Tetapi jauh di sudut hati, saya mahu orang tahu tentang apa di minda saya. Masalahnya minda saya sering dipengaruhi oleh hati saya yang merasa. Jiwa saya halus, itu kata seorang saudara saya yang tinggi ilmu metafiziknya. Saya paling tidak mahu menuturkan sesuatu yang boleh menyakitkan hati orang yang mendengarnya, malangnya itulah yang sering berlaku. Maka lebih baik saya diam. Kata-kata tidak seperti aksara yang boleh ditarik balik dengan menekan backspace. Mengapa saya menulis tentang ini? Ini yang terlintas di fikiran saya.

    Saya pasti anda perasan bahawa saban hari tulisan saya semakin dipengaruhi Bahasa Melayu yang elok tersusun ejaan dan nahunya. Entahlah, saya sendiri tidak pasti mengapa ini jadinya pada blog yang asalnya ingin saya jadikan tempat saya mempertontonkan karya saya dalam bidang lukisan anime dan manga. Saya menjadi sayang dengan Bahasa Melayu, barangkali setelah melihatkan betapa rakusnya ia dinodai oleh media dan remaja. Dari mata saya, rakyat Malaysia terlalu mengagungkan Bahasa Inggeris hingga terpinggirnya Bahasa Melayu. Jangan salah faham, saya tidak maksudkan yang kita semua sayangkan bahasa bangsa lain hingga mengabaikan bahasa sendiri. Cuma saya rasa Bahasa Melayu kini ibarat kasut selipar. Selipar? Ya, selipar. Sesuatu yang kita pakai setiap hari tetapi kita tidak sayang. Saat kita memakainya kita tidak semegah memakai kasut-kasut mahal yang berjenama, yang kita jaga dengan baik dan kita marah jika ia dicuri. Kita tidak kisahpun jika selipar itu kotor, dan kita malu untuk memakainya di majlis-majlis rasmi. Bahasa Melayu ibarat selipar. Itu analoginya bagi saya.

    Kalau sudah bercakap tentang bahasa, pasti perlu disebut tentang PPSMI. Isu hangat masa kini. Anda rasa saya menyokong yang mana? Saya tahu anda sudah membuat andaian. Anda tahu jawapan saya tentang ini. Semasa saya berada di tahun akhir di UTMKL, saya pernah berkerja sambilan sebagai seorang guru tuisyen di Pulapol. Tugas saya mengajar Matematik dan Bahasa Inggeris kepada pelajar Tahun 5, kadang-kadang Tahun 3 dan Tahun 1. Waktu itu saya dapat melihat dengan jelas, apa kesannya PPSMI kepada anak-anak yang baru mengenal dunia. Mereka semua Melayu. Tetapi bila ditanya, “Berapa sisi pada segitiga?”; saya melihat mereka sukar untuk menjawab. Bila dilukiskan segitiga pada mereka barulah terdengar mereka berkata, “Ohh…triangle…”. Anda rasa adakah itu sesuatu yang baik untuk generasi akan datang? Begitu juga dengan adik saya, dia tidak faham apa itu kuasa dua atau punca kuasa dua. Dia hanya tahu apa itu square dan square root.

    Saya pasti majoriti yang membaca tulisan ini belajar Matematik seperti saya. Kita diajar dalam Bahasa Melayu ketika sekolah, dan di universiti pula kita belajar Matematik dalam Bahasa Inggeris; dan kita baik-baik sahaja. Saya tidak nampak apa masalahnya di situ. Adakah graduan menganggur kerana mereka belajar Matematik dalam Bahasa Melayu? Entahlah.

    Saya tidak sukakan statistik. Ia membolehkan ahli-ahli politik malas itu melihat kehidupan rakyat dari gambaran graf sahaja. Adakah hidup ini semudah itu? Sedangkan setiap manusia itu ada kisahnya. Setiap satu angka dan data dalam graf itu ada rahsia dan deritanya. Ah, sukar pula untuk saya terangkan bahagian ini. Anda fikirkanlah sendiri.

    Entah apa yang saya bebelkan malam ini. Cukuplah untuk satu entry… =p

     
    • Nyah Rempit 1:40 am on 11 March, 2009 Permalink | Reply

      utk pengetahuan uols semua, mek tak dapat tido malam nie kerana mek mengenangkan nasib diri mek yg selalu di rejek dalam percintaan.. apa? nyah pon nak bercinta? Hello… nyah pon ada hati dan pankreas taw~
      bila mek membaca part Lisan dari mas, mek pon mengenangkan diri mek nie yg jugak fail dalam lisan melisan nie.. sbb tu, mek tak meluahkan perasaan mek melalui kata2… tp mek meluahkan perasaan mek melalui puisi, gurindam dan jugak lagu2 ziana zain.. ops.. pocah lubang!
      tp walau begitu mek ttp syukur. even beethovan yg pokak tu pon dapat menghasilkan muzik yg bagus apatah kita pula yg boleh mendengar dan berkata wlpn gagap sikit, utk terus maju dan berjaya dalam hidup kan…
      to Mas, keep up!

    • fazz 1:59 am on 11 March, 2009 Permalink | Reply

      bolehkah ku katakan, abstrak ini nice? :p
      walaupun bebelan tp ada nilai abstrak yg tersusun..

    • angah_Darling 11:07 am on 11 March, 2009 Permalink | Reply

      saya ada sorang opismate berbangsa melayu yg tidak fluent cakap melayu tp sgt cairrr berbahasa inggeris.

    • toya 11:31 am on 11 March, 2009 Permalink | Reply

      ada orang kaya yang langsung tak nak pakai selipar… =p

    • nisa 11:59 am on 11 March, 2009 Permalink | Reply

      selipar=bahasa melayu..ada betulnya jugak..tp nak buat macam mana ..dah dunia sekarang macam tu..

    • art 12:03 pm on 11 March, 2009 Permalink | Reply

      oh.. sungguh tersirat maksudmu

      dengar tuh wahai pemimpin2 politik

    • psykudou 9:42 am on 12 March, 2009 Permalink | Reply

      Mesej yang baik. yang tersurat..yang tersirat..

      yang masih terlena, kejut-kejutkanlah.

    • ijal 9:24 pm on 12 March, 2009 Permalink | Reply

      saya rasa xda masalah pun belajar maths dan sains dalam BM.
      masuk U pun secara automatik akan terbiasa gak belajar dalam BI.. PPSMI is not really necessary. however… the victims are our current young students..

    • Aku Sempoi 12:09 am on 13 March, 2009 Permalink | Reply

      huhuhuhu

      ko perempuan rupa nya 😀

      btw perkataan selipar tue pon di cedok daripada BI (slipper)

      sedar atau pon tidak bahasa kita banyak cedok bahasa lain

      mungkin kerana DBP dah kemandulan minda nak cari perkataan baru untuk BM

      jika PPSMI diteruskan juga dikhuatiri BM akan terus diterpinggir di negara sendiri

      menolak PPSMI bukan bermakna menolak kenajuan

      cuma kalau nak maju biar lah guna cara dan bahasa kita sendiri

      http://www.Aku-Sempoi.blogspot.com/
      http://www.KerjaOhKerja.blogspot.com/

    • ju 11:06 am on 17 March, 2009 Permalink | Reply

      Anda seperti saya. Menulis dalam blog kerana lisan tidak pandai berkata-kata. Menulis sebagai luahan hati. Masalahnya :-dunia hari ini memerlukan orang-orang yang pandai lisan.
      Perang jiwa dibuatnya hidup di zaman ini.

  • toya 11:54 pm on 4 March, 2009 Permalink | Reply  

    Suka² Scan 

    Sebuah Album, Sebuah Scanner, & Seorang Mas Elyna

    Suatu masa dahulu di sebuah berek polis di Alor Setar… Diri ini pernah ditatang bagai minyak yang penuh, kerana inilah satu-satunya permata di dalam keluarga itu…

    null

    Sekolah Rendah Kebangsaan Sultanah Asma… Gambar ini diambil pada hari terakhir saya memakai baju kurung putih dan kain biru tua.

    null

    Parti kelas 4 Asma di taman hadapan Stadium Darulaman. Dari kiri: Lolo, Bobo, Momo dan Nono. Seronok betul Nono dengan hadiahnya.

    null

    Dewan kuliah di UTMKL… kalaulah dapat kuputarkan waktu… (pada waktu Bata masih bernama Haikal)

    null

    Choral Speaking oleh pelajar-pelajar 2DDZ/37. Di saat inilah kami saling mula mengenali hati budi masing-masing.

    null

    Reunion F-Phat Family di Burger King KLCC. Kami hanya berpisah kolej pada masa itu, tetapi sudah ada beberapa sesi wajib untuk reunion.

    null

    Gambar ini diambil ketika pasukan UTMKL menyertai Kejohanan Wajadiri Silat Cekak Hanafi di UTP. Saya sendiri bagaikan tidak percaya yang saya ini pernah bersilat suatu ketika dahulu.

    null

    Jadi Dr.Mior Azrizal pandai meniup saksafon ayah saya? Tidak. Anda hanya bermimpi. Hehehe…

    null

    Di dalam kereta lembu… Pada ketika ini saya menyertai kem (entah apa namanya) anjuran Kelab Budaya QKB010 UPM di Melaka. Saya yakin inilah gambar terakhir yang saya ambil dengan menggunakan kamera analog (dan tidak dianggap sebagai orang yang aneh).

     
    • toya 7:56 pm on 5 March, 2009 Permalink | Reply

      tak nampak button add comment ke?

    • ijal 12:17 pm on 6 March, 2009 Permalink | Reply

      waa… compilation gambar yang bes dr kecik sampai la besaq 😉
      huhu ada yang xpenah tgk pun gambar2 ni

    • Nyah Rempit 12:41 am on 8 March, 2009 Permalink | Reply

      Lama tol meq tak singgah kat blog mas nie …
      mungkin penulis pon dah tercari2 mana meq menyepi selama nie..
      tp nak wat cemana.. biz comes 1st, tambah2 lagi hujan skrg nie..sejuk2 je mesti ramai customer meq.
      well, pada pengamatan meq, mas mmg comel, kiut miut dari kecik lagi membawak la sampai ke sekarang. if kick-start good why not u end it with the best rite..
      utk mas, meq wish all the best n keep up..

    • fazz 2:13 pm on 9 March, 2009 Permalink | Reply

      wahahahaha,ada sejarah hidup gak rupernyer..
      gmbar first tu besh, seksi, hahahahaha…

    • angah_Darling 2:06 pm on 10 March, 2009 Permalink | Reply

      chubby nyeh gue ketika itu.
      btol ah,gambar 1st cumil..

    • suarajagat 3:58 pm on 26 March, 2009 Permalink | Reply

      salam…
      wah..ahli silat cekak hanafi la..
      mesti terer ni…waaaccchhhhhaaa!!!
      masih aktif lagi?

    • suarajagat 4:04 pm on 26 March, 2009 Permalink | Reply

      sila lihat
      http://suarajagat.wordpress.com

      sebar2kan……….

    • makcik mak 1:06 pm on 8 April, 2009 Permalink | Reply

      erm…tak sangka setahun lepas kiter tangkap gambar sama2 kat utp tu aku laks masuk situ.hehe

    • chesu 11:02 am on 24 April, 2009 Permalink | Reply

      tulah namanye takdir macik mak…hehehe…
      jom reunion f-phat family!~~

  • toya 1:58 am on 3 March, 2009 Permalink | Reply  

    Kisah Buhung Versi 6’o’ 2006 

    Pada cuti semester tahun 2005 ketika saya di UPM, saya, Lolo, Nono dan Dodo (kini Xoxo atau Zozo) telah membuat satu perjanjian. Kami telah membeli 4 buah diari dan kami berjanji bahawa diari itu akan menjadi catatan kami sepanjang semester akan datang. Kami berjanji akan bertukar-tukar diari pada cuti semester akan datang. Maka itulah yang berlaku. Namun mungkin kerana naluri saya sebagai seorang penulis, akhirnya diari itu saya jadikan sebuah karya yang bertajuk… Kisah Buhung 6’o’.

    Untuk pengatahuan anda, cerita ini adalah prolog kepada cerita Kisah Buhung 2008 yang anda baca di blog ini. Begitu juga Kisah Buhung F-Family yang bukunya masih saya cari hingga kini.

    Saya mengambil masa selama 6 jam untuk menyalin semula cerita ini ke bentuk digital, maka tentu sekali banyak kesilapan ejaan dari jari-jemari saya yang sudah lenguh-lenguh ini. Maaf, pada masa itu penulisan saya masih kurang bagus. Banyak kesilapan dan bahasa juga lebih banyak salah daripada betul. Apapun tanpa saya sedar, dalam merapu saya rupanya saya gemar mengarang cerita. Aneh, baru kini saya sedar…

    Oh ya, jika anda inginkan profil 6’o’ sila ke homepage saya di Kita Geng!

    KISAH BUHUNG 6’o’ boleh dibaca di sini:
    http://toya.blogmas.com/kisah-buhung-6o/

    p/s: Cerita ini terlalu panjang untuk satu entry, sampai page alignment pun lari (+_+)

     
    • drhilmi 11:32 am on 3 March, 2009 Permalink | Reply

      “den tak tahu macam mano laie yang den patut buek supayo ekau terimo den. Berilah den peluang untuk buktikan yang den bonar² sayangkan ekau” –dialog yg paling best…hahaha
      den suko..

    • xoxo 4:54 pm on 3 March, 2009 Permalink | Reply

      hahahaha… tringat kenangan lalu… den zozo la, xoxo tu gossip gurl la cyg..muahaha sambung r lg, sy ingat gi idea cinta 3 segi ni dtg dr syla…gahahaha dgn lolo lak tu.. polish sket gi pasti gempak!

    • adik 7:36 pm on 3 March, 2009 Permalink | Reply

      adei..mmg kaki merapu thp prof.madya nih…XD

    • nono 12:02 pm on 29 April, 2009 Permalink | Reply

      huhu..zozo..mcm x bes jer..nk dodo gak…hhuhu..mane leh tukar2 ..den x biase lah ngan zozo..cam ahli baru lak

c
Compose new post
j
Next post/Next comment
k
Previous post/Previous comment
r
Reply
e
Edit
o
Show/Hide comments
t
Go to top
l
Go to login
h
Show/Hide help
shift + esc
Cancel