Updates from March, 2009 Toggle Comment Threads | Keyboard Shortcuts

  • toya 1:58 am on 3 March, 2009 Permalink | Reply  

    Kisah Buhung Versi 6’o’ 2006 

    Pada cuti semester tahun 2005 ketika saya di UPM, saya, Lolo, Nono dan Dodo (kini Xoxo atau Zozo) telah membuat satu perjanjian. Kami telah membeli 4 buah diari dan kami berjanji bahawa diari itu akan menjadi catatan kami sepanjang semester akan datang. Kami berjanji akan bertukar-tukar diari pada cuti semester akan datang. Maka itulah yang berlaku. Namun mungkin kerana naluri saya sebagai seorang penulis, akhirnya diari itu saya jadikan sebuah karya yang bertajuk… Kisah Buhung 6’o’.

    Untuk pengatahuan anda, cerita ini adalah prolog kepada cerita Kisah Buhung 2008 yang anda baca di blog ini. Begitu juga Kisah Buhung F-Family yang bukunya masih saya cari hingga kini.

    Saya mengambil masa selama 6 jam untuk menyalin semula cerita ini ke bentuk digital, maka tentu sekali banyak kesilapan ejaan dari jari-jemari saya yang sudah lenguh-lenguh ini. Maaf, pada masa itu penulisan saya masih kurang bagus. Banyak kesilapan dan bahasa juga lebih banyak salah daripada betul. Apapun tanpa saya sedar, dalam merapu saya rupanya saya gemar mengarang cerita. Aneh, baru kini saya sedar…

    Oh ya, jika anda inginkan profil 6’o’ sila ke homepage saya di Kita Geng!

    KISAH BUHUNG 6’o’ boleh dibaca di sini:
    http://toya.blogmas.com/kisah-buhung-6o/

    p/s: Cerita ini terlalu panjang untuk satu entry, sampai page alignment pun lari (+_+)

     
    • drhilmi 11:32 am on 3 March, 2009 Permalink | Reply

      “den tak tahu macam mano laie yang den patut buek supayo ekau terimo den. Berilah den peluang untuk buktikan yang den bonar² sayangkan ekau” –dialog yg paling best…hahaha
      den suko..

    • xoxo 4:54 pm on 3 March, 2009 Permalink | Reply

      hahahaha… tringat kenangan lalu… den zozo la, xoxo tu gossip gurl la cyg..muahaha sambung r lg, sy ingat gi idea cinta 3 segi ni dtg dr syla…gahahaha dgn lolo lak tu.. polish sket gi pasti gempak!

    • adik 7:36 pm on 3 March, 2009 Permalink | Reply

      adei..mmg kaki merapu thp prof.madya nih…XD

    • nono 12:02 pm on 29 April, 2009 Permalink | Reply

      huhu..zozo..mcm x bes jer..nk dodo gak…hhuhu..mane leh tukar2 ..den x biase lah ngan zozo..cam ahli baru lak

  • toya 9:51 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply  

    KISAH BUHUNG 2008 – Part 4 

    Kalau Aku Begini, Kau Pula Begitu

    ——- Suasana agak tenang ketika itu. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa dan pepohon nyior melambai-lambai seolah-olah menyambut kedatangan kami ke Kafe Bistro. Jam di tanganku menunjukkan pukul 8.12 malam. Kafe Bistro kelihatan amat indah dilimpahi cahaya lampu hiasan di sana sini. Pengunjung juga semakin bertambah ketika itu dengan deretan kereta memasuki kawasan kafe bertaraf lima bintang itu.

    ——-“Mana yang lain ni Achik? Nampaknya kita sampai dulu,” kata Chesu sebaik sahaja menutup pintu kereta Viosku. Aku meninjau-ninjau Kafe Bistro dari luar, mencari kebenaran kata-kata Chesu itu.

    ——-“Eh tu kan Lemi! Dia sampai dulu lah nampaknya,” ujarku lantas menekan punat kunci kereta. Aku dan Chesu berjalan beriringan memasuki kafe tersebut. Malang, perjalananku terhalang sebentar oleh beberapa orang peminat yang minta bergambar di pintu masuk kafe itu.

    ——-“Ada saja peminat kamu ye Achik,” sapa Lemi sebaik aku tiba di mejanya. Kelihatan di situ Lemi sudah siap merapatkan tiga buah meja untuk kemudahan semua yang bakal hadir sebentar lagi.

    ——-“Biasalah Lemi… inilah nasibku,” kataku lantas mengambil tempat di sebelah Chesu. Beg berbentuk empat segi sebesar blok lukisan bersaiz A3 yang kubawa bersama kuletakkan ke tepi.

    ——-“Hai Mas…lama tak datang sini, sibuk ke?” tiba-tiba seseorang menyapaku dari belakang. Ya, aku kenal suara itu, pemilik Kafe Bistro yang juga sahabatku.

    ——-“Macam ni la hidup saya Shidah, multitasking,” kataku sambil tersenyum padanya lalu menyambung, “Macam mana bisnes sekarang? Makin maju nampaknya. Wah boleh tambah cawangan lagi lah lepas ni ya.”

    ——-“Alhamdulillah rezeki Tuhan bagi… Shidah hepi sangat hari ni sebab baru dapat tender catering untuk kenduri kahwin cucu Sultan Selangor bulan depan,” patutlah dari tadi asyik tersenyum lebar saja.

    ——-“Ok, korang nak makan apa hari ni? Shidah belanja, berapa orang semua?” kata-kata Shidah itu menyebabkan mata Lemi dipenuhi sinar harapan yang luar biasa.

    ——-“Macam biasa Shidah. Wah! dapat makan free kita hari ni,” tidak semena-mena Lemi menyampuk perbualan kami. Aku, Shidah dan Chesu tertawa melihat telatahnya.

    ——-“Okey, roger and out,” kata Shidah sebelum meninggalkan kami.

    ——-“Macam mana dengan pasukan UTMKL tahun ni Lemi? Ada harapan tak?” aku hanya mendengar pertanyaan Chesu itu sambil mengeluarkan isi kandungan beg empat segiku. Pensil mekanikal, kertas dan pembaris. Eh, mana pula pemadam ni? Ah pasti sudah tertinggal. Nasib baik aku jarang menggunakannya.

    ——-“Peluang cerah. Budak-budak tahun ni bagus-bagus belaka. Seronok aku ajar diorang,” Lemi menerangkan tentang kerjayanya. Siapa tidak kenal Lemi, tenaga pengajar utama subjek ko-kurikulum QCL1021 Pasukan Sorak UTMKL. Pasukan pimpinannya telah banyak menjuarai pertandingan Cheerleading peringkat kebangsaan, malah pernah sekali menyertai pertandingan peringkat antarabangsa di Los Angeles.

    ——-“Kalau tak bagus pun kamu seronok jugak ajar diorang kan…” aku menerangkan dengan jelas, apa yang kumaksudkan dengan ‘dasar Lemi’. Sementara itu tanganku pula tangkas menggerakkan mata pensil di atas permukaan kertas. Lukisan ini mesti kusiapkan segera.

    ——-“Tau takpe. Ni bila dateline Achik?” tanya seseorang yang sedang asyik memerhatikan lukisan manga empat mukasurat yang sedang kusiapkan untuk Majalah GempakStarz edisi November.

    ——-“Eh Jimmy! Bila korang sampai? Bukan nak bagi salam,” kataku pada si penanya soalan.

    ——-Jimmy hanya tersengih memandangku. Di sebelahnya adalah Anis yang juga tersengih. Di sebelah Anis adalah Tina yang turut sama tersengih. Eh, macam iklan ubat gigi pula. Di sebelah Tina adalah Farhan yang tidak pula tersengih tapi berwajah sugul. Namun begitu Farhan kelihatan kacak seperti biasa. Rambutnya diluruskan dan disapu gel serta digayakan dengan fesyen terkini ibarat Dafi, tidak ketinggalan cermin mata gelap disangkut atas kepala walaupun hari telah memasuki fasa malam. Matanya dihiasi kanta lekap berwarna coklat, memakai t-shirt putih, jaket serta seluar kulit berwarna hitam. Penampilannya segak seperti biasa. Kadangkala aku juga agak terpikat padanya malah aku tahu Anis dan Chesu juga begitu.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——-Dua orang gadis sedang berselindung di sebalik pondok telefon yang hampir rebah ke bumi angkara vandalisme. Sudah hampir sejam mereka begitu. Orang awam yang lalu-lalang di dalam pusat membeli-belah itu tidak mengendahkan mereka kerana itulah lumrah warga kota, tidak peduli dan tidak perlu ambil peduli.

    ——-“Berapa lama lagi ni Nelli? Cemuihla… aku rasa dia tak datang kot hari ni?” gadis berkulit kuning langsat itu meluahkan rasa hati kepada rakan setugasnya. Dia tidak sanggup lagi berdiri seperti patung di sebalik pondok telefon yang berbau hancing itu.

    ——-“Sabarlah sikit Yanie… kejap je lagi. Kalau tak sia-sia je usaha kita hari ni,” balas Nelli sambil mengelap hidungnya dengan kertas tisu. Hidungnya yang tersumbat akibat selsema membuatkan dia tidak dapat menghidu bau pondok telefon yang harum itu.

    ——-“Yanie melemparkan pandangannya ke arah butik di hadapannya, sepertimana yang dilakukannya sejak sejam yang lalu. Butik Pengantin Puteri Mardiana tersergam indah, dengan patung-patung mannequin memperagakan pakaian pengantin di hadapan pelamin berwarna emas. Sepanjang 57 minit di situ Yanie sudah berjaya menghitung jumlah patung-patung di situ, malah jumlah batu permata di mahkota patung tersebut juga telah enam kali dibilangnya. Cukup 132 butir, tetapi insan yang ditunggu masih belum juga muncul.

    ——-Bosan. Bosan dia mendengar bunyi dengusan hidung Nelli. Dia membuka begnya untuk menulis sesuatu pada diarinya. Seringkali itulah yang dilakukan apabila bengang dengan rakan setugasnya; menyonteng diari dengan perkataan-perkataan yang kurang enak didengar tetapi amat menyenangkan hati sendiri sekiranya dihamburkan.

    ——-“Mana diari aku ni? Nelli, diari aku hilang!” kata Yanie cemas apabila diari itu gagal dicarinya. Habislah… dalam diari itu… tidak!!!

    ——-“Apa hal pulak ni, setakat diari buruk kau tu biar jelah. Nanti beli yang baru,” ucap Nelli acuh tak acuh. Matanya dipusatkan ke arah pintu masuk butik pengantin 10 meter di hadapannya.

    ——-“Gila kau, dalam diari tu ada rahsia operasi kita!” Yanie hampir menangis memikirkan nasib diarinya. Sebenarnya dalam diari itu ada sesuatu yang jauh lebih penting daripada rahsia operasi mereka.

    ——-“Kau ni… Sengal…!” Kuk! Nelli melekuk kepala rakan setugasnya itu. Terpaksa dia menamatkan operasi mereka pada hari itu.

    ——-“Aku rasa aku tertinggal kat kedai makan tadi…” kata Yanie sambil mengusap kepalanya yang hampir benjol dilekuk Nelli.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——-“Okey semua, sebelum apa-apa hal saya nak buat pengumuman dulu,” kataku sambil mengeluarkan sampul surat berwarna putih dari beg. Kandungan sampul surat itu kukeluarkan.

    ——-“Saya nak korang semua ambil cuti seminggu bulan depan, sebab… saya dapat pakej pelancongan percuma ke Tioman untuk 7 orang!!!” ucapanku membuatkan Lemi semakin bertambah sinar di matanya.

    ——-“Wah…macam mana kamu dapat Chik?” tanya Chesu kepadaku.

    ——-“Ingat tak pagi tadi saya jumpa dekan? Rupanya bukan nak pecat tapi nak bagi hadiah. Katanya ini hadiah peribadi daripada Canselor sebab saya berjaya naikkan nama UTMKL lepas laporan Majalah 3 bulan lepas,” kataku.

    ——-“Hoyea!!! Dapat holiday free! Yippie!!!” tiba-tiba Anis menjerit dan melompat kegembiraan, hampir-hampir sahaja dia terlanggar Shidah yang sedang membawa minuman.

    ——-“Jemputlah semua… Jangan risau hari ni Shidah belanja,” Shidah tersenyum ikhlas sambil memerhatikan pekerjanya menghilangkan makanan di meja kami.

    ——-“Terima kasih Shidah,” ucap kami semua serentak, seakan-akan murid darjah satu lagaknya. Akibatnya sebahagian besar pelanggan kafe memandang kearah kami, terutama aku yang merupakan seorang selebriti. Aku tidak peduli tentang itu. Statusku tidak akan sekali-kali mengubah kelakuanku ketika bersama sahabat-sahabatku.

    ——-“Okey, pasal holiday kita bincang kemudian. Sekarang kita bagi laluan kepada penganjur majlis malam ni. Jadi Farhan, apa yang penting sangat soal hati dan perasaan kamu kali ni?” kata Tina yang memulakan potongan pertama stik Goldon Blue di atas pinggannya. Farhan yang masih lagi berwajah sugul hanya memandang spagetti carbonara di hadapannya.

    ——-“Awek aku… dia dah tinggalkan aku,” Saat itu kulihat semua yang hadir di meja itu tersenyum sinis, termasuk diriku. Bukanlah sesuatu yang baru apabila Farhan ditinggalkan kekasih. Malah setiap kali ditinggalkan pasti kami semua akan diajak keluar seperti ini.

    ——-“Kali ni kenapa pulak?” Jimmy mengucapkan kata-kata itu dengan mulut yang penuh dengan Sirlon Black Papper Steak. Lemi di sebelahnya kulihat makan dengan penuh lahap tanpa mempedulikan apa-apa lagi.

    ——-“Entahlah, aku dah berikan sepenuh kasih sayang terhadapnya. Tidak sekalipun kujangka ini akan terjadi,” ujar Farhan penuh perasaan. Bukan juga sesuatu yang baru.

    ——-“Kamu asyik sangat dengan motor besar kamu tu, mau dia tak lari,” Chesu pula mengambil giliran menempelak Farhan. Masih lagi bukan sesuatu yang baru.

    ——-“Sekurang-kurangnya aku layan motor, bukan robot Gundam. Bukankah normal bagi lelaki untuk meminati motosikal?” Farhan akhirnya menyentuh spaghetti di hadapannya akibat tidak tahan terliur melihat kelahapan Lemi menjamah makanannya.

    ——-“Yelah tu…” Seolah-olah itulah yang ingin disampaikan oleh aku, Anis, Tina, Chesu, Jimmy dan Lemi apabila kami semua tidak menyahut luahan hati Farhan itu. Semuanya asyik menikmati keenakan makanan barat yang dihidangkan percuma; kerana nikmat makanan percuma tiada galang gantinya. Kami berbual kecil tentang hal-hal lain tanpa mempedulikan soal hati Farhan. Farhan juga seolah-olah telah dapat melupakan gadis yang baru sahaja mendapat status kekasihnya dua bulan lalu.

    ——-Tiba-tiba Farhan berdiri dengan matanya memandang tajam ke suatu arah. Keadaan yang aneh itu mengundang keraguan di hati aku dan rakan-rakan yang lain. Kenapa pula Farhan berkelakuan begini? Adakah…

    ——-“Kawan-kawan…” kami berdebar-debar menantikan Farhan menyambung kata-katanya, “…aku rasa… aku dah jatuh cinta pandang pertama,” Serentak dengan itu kami semua tersedak dan makanan di dalam mulut hampir-hampir sahaja terhambur keluar. Sudah… Farhan buat hal lagi!!!

    Bersambung…

     
    • tintin 10:27 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      walawei…viOs tu xtahan =p
      ** terbayang lemi telompat2 melatih pasukan sorak kehkeh

    • toya 10:43 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      yup, dasar lemi 😛

    • toya 10:46 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      😮 😎 😥 ➡ :biggrin: :confused: 👿 :exclaim: 💡 😆 😡 :mrgreen: 😐 :question: :redface: 🙄 😈

    • jimy 11:06 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      wakakakakka…farhan jadi watak utama..adeii..sapela die tgk hgga jd luv at 1st sight :p

    • toya 11:09 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      haha..wait n c bebeh 👿

    • makcik mak 11:24 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      aku memula baca dah lost sikit cos lama sgt gap kisah buhung 4 n 3.sapa lagi dlm f-phat family tak masuk stori ek chik?

    • DrHilmi 11:29 am on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      jurulatih pasukan sorak :p errkkk pasukan laki2 ke pompuan tu? detail sikit…:p
      hehe….aku train diorang xde lompat2 la wei…sopan je aku ajar diorang…kalao x caya tanya aku 🙂

    • toya 12:18 pm on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      ramai lagi…mmg nak roboh kisah buhung ni ramai sangat. cabaran..cabaran…sape yg blom disebut tu bwk2 sabo ye. akan tiba masanya…(bagi sesapa yg rajin komen jek)

    • chesu 1:07 pm on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      lemi jd jurulatih cheerleading? teringat 5 jingga you… haha…
      best tuh cafe bistro ada pokok kelapak melambai2… ^^

    • angah_Darling 1:29 pm on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      saya ingin mengucapkan ‘selamat berkarya’ kepada cik Achik.anda telah membuat saya tesengih2 sorang2 dpn pc…hehehe

    • toya 1:42 pm on 20 October, 2008 Permalink | Reply

      mana cukup…sape nak bayar royalty neh

    • adik 2:56 pm on 21 October, 2008 Permalink | Reply

      hoh,mokchan dh ngamuk xmasuk watak lagi sehingga mengigit kuku

    • jimy 3:07 pm on 21 October, 2008 Permalink | Reply

      sape yg 7 org gi tioman tu?
      yg nama disebut kt ats?
      yeay 😀

      next entry cite kt tioman la kot~

    • toya 12:33 pm on 22 October, 2008 Permalink | Reply

      wait n c…

    • shah 11:23 am on 23 October, 2008 Permalink | Reply

      adoi panjangnye cerite die…xle abeh bace skaligus..

    • toya 12:46 pm on 23 October, 2008 Permalink | Reply

      hoho kalo panjang komplen, pendek pon komplen gak!

    • yanie 1:42 pm on 23 October, 2008 Permalink | Reply

      menarik²… panjang pun xpe chik..
      adeh, sakit otot muka dk sengih sorg² depan pc. hehe..
      nell ngan sy mcm ajen perisik yg jahat jekkk..

    • toya 1:45 pm on 23 October, 2008 Permalink | Reply

      ngahaha…korang tunggu jela episod seterusnya 😛
      byk lagi watak x masuk ni. pening tol nak pikir 😐
      sape yg xbaca n xkomen tu jgn mrhla kalo xmasuk..hehe

    • yanie 2:02 pm on 23 October, 2008 Permalink | Reply

      xpe.. pelan²……
      kalut² nnt xmenarik..

    • toya 2:03 pm on 23 October, 2008 Permalink | Reply

      hehe tau takpe…

    • cda 2:01 am on 10 December, 2008 Permalink | Reply

      hauhahah…bisnes besaq nmpk….aminnnnn…insyallah..bile part 5 nk kuaq? sure gempak..story makin menarik…watak utama farhannn..farhan, ko xnk komen???

    • drhilmi 11:07 am on 18 February, 2009 Permalink | Reply

      mana sambungan cite ni acik…

    • toya 11:16 am on 18 February, 2009 Permalink | Reply

      takde idea la…ekekkeek….

    • newly Puan[cik pah] 4:27 pm on 18 February, 2009 Permalink | Reply

      weh momo a.k.a towmok..de bakat terpendam upanye..wah..wah..leh wat side income nih

  • toya 11:14 pm on 21 September, 2008 Permalink | Reply  

    KISAH BUHUNG 2008 – Part 3 

    Simbiosis Antara Kita

    ——- “Baiklah, kalau tak ada soalan, setakat ini sahaja kelas kita pagi ini. Terima kasih,” kataku sambil memadamkan whiteboard di hadapanku. Pelajar-pelajar DDZ2302 berpusu-pusu keluar dari kelas setelah mengemaskan barang masing-masing. Waktu pertukaran kelas menyebabkan keadaan agak hingar-bingar di Blok H pada ketika itu.

    ——- “Cik, biar saya tolong padamkan,” kata seorang pelajar kepadaku.

    ——- “Terima kasih,” ucapku sambil menyerahkan pemadam whiteboard kepadanya. Secara tidak sengaja mataku terpandang kad matrik yang tergantung di lehernya.

    ——- “Mas Elyza… nama awak hampir sama dengan nama saya,” kurenung wajahnya untuk mencari persamaan antara kami. Kata orang, nama melambangkan personaliti.

    ——- “A’ah. Cik tak perasan ke selama ni?” tanya gadis itu kembali.

    ——- Pertanyaannya membuatkan aku termalu sendiri. Nampak sangat aku tidak pernah memeriksa kehadiran pelajar sebelum ini. Kesibukan jadual harian membataskan tumpuanku sebagai pensyarah, “Err…tak perasan pulak. Ramai orang dalam kelas ni. Lagipun kelas baru dua minggu bermula.”

    ——- Gadis itu tersenyum sinis padaku. Entah apa yang difikirkannya. Kata-katanya tadi membantutkan niatku untuk bertanya lebih lanjut tentang asal-usulnya. Laptop di atas meja itu kusimpan semula di dalam beg.

    ——- “Okey, jumpa lagi minggu depan,” kata gadis itu setelah melangsaikan tugasnya. Aku hanya mampu menghadiahkan senyuman kepadanya, tatkala pandanganku mengiringinya keluar dari kelas itu dengan tangannya membimbit buku teks ‘Japanese Anime & Manga’.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——- Kuarahkan sepasang kakiku melangkah perlahan menuju ke bangunan Canselori. Mindaku ligat memikirkan kemungkinan yang bakal berlaku sebentar lagi. Ahh…kenapa aku dipanggil tiba-tiba begini? Mungkinkah ada makhluk berasa tidak selesa dengan keadaanku yang ‘multitasking’ saban hari? Ergh mengapa harus ada yang tidak selesa dengan keadaanku pula, sedangkan aku mampu mengharunginya tanpa menyusahkan sesiapa.

    ——- “Morning Achik,” sapaan seseorang dari arah belakang menyedarkanku dari lamunan.

    ——- “Chesu…morning. Dah habis kelas?” tanyaku kepada Siti Suriani yang sedang sedang menyusulku dari belakang.

    ——- “Tak lah, baru nak pergi ni. Tadi dari bilik, nak pergi lab MK4. Eh apa ni, minggir! Shoohh!” Chesu sempat menghalau kucing yang cuba menghalang perjalanannya. Perlakuannya itu hanya mampu kutonton tanpa sebarang bantahan. Chesu pun macam Angah juga…

    ——- Chesu menghampirkan dirinya padaku. Kami berjalan beriringan melepasi Dataran Ilmu ketika Chesu pula mengacukan soalan kepadaku, “Achik nak pergi mana pulak lepas ni?”

    ——- “Pejabat Dekan,” jawabku ringkas.

    ——- “Dekan? Kenapa? Apa dia nak?”

    ——- “Ntahla…nak pecat saya kot”

    ——- “Biar betul Chik,” kata Chesu sambil melakukan aksi vibrate yang sudah menjadi tabiat semulajadinya.

    ——- ‘Kring! Krong! Kring krong bunyi teleponku, memanggil-manggil namaku lalu kuketuk-ketuk ia ketika ia mulai bingitt…oooo…bingitnya tele..’ Tit! Aku menekan punat berwarna hijau di telefon bimbitku tatkala bunyinya mula membuatkan ada pelajar mentertawakanku. Cis…siapa pula yang menukar nada dering telefonku ini? Mesti kerja Lolo… ataupun Shah Erhan. Huh.

    ——- “Hello, ya”

    ——-. . . . . . . . . .

    ——- “Okey, bila?”

    ——-. . . . . . . . . .

    ——- “Malam ni jugak? Esok tak boleh? Orang ada kerja sikit malam ni”

    ——-. . . . . . . . . .

    ——- “Okeylah, membe punya pasal. Dah ajak yang lain-lain?”

    ——-. . . . . . . . . .

    ——- “Ada ni. Nanti saya bagitau dia”

    ——-. . . . . . . . . .

    ——- “Yela yela…taula… Okey, bye,” Tit! Aku menekan punat merah di telefon bimbitku dan mengarahkan pandangan pada Chesu yang sedang memerhatikan setiap gerak-geriku.

    ——- “Farhan…” kataku yang mengerti maksud pandangan Chesu.

    ——- “Apa dia nak?” tanya Chesu, teruja.

    ——- “Dia nak jumpa kita malam ni. Ada hal penting, katanya soal hati dan perasaan,” balasku sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

    ——- “Hati dan perasaan lagi. Hmm…Farhan ni tak pernah berubah la. Dah boleh agak apa dia nak cakap nanti,” Chesu mencebik sedikit ketika melontarkan kata-katanya.

    ——- “Memanglah. Membe, Chesu… terpaksalah saya pospone kerja-kerja designing saya malam ni,” kataku sedikit mengeluh.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——- “Oh Mas, duduklah,” kata lelaki itu kepadaku. Kerusi di hadapannya kutarik dan kududuki tanpa sebarang bicara. Senyap. Suasana agak tegang ketika itu. Aku berdebar-debar menantikan ayat yang bakal keluar dari mulut lelaki di hadapanku.

    ——- “Awak tahu kenapa saya panggil awak hari ni?” soal lelaki itu.

    ——- “Tak tahu Prof,” jawabku.

    ——- Jangan ngirau… Bisik sipo agi rimau nyaga aku balik to. Tinggi, manah gamal. Amat keriandai, makal apai...” Eh? Bukan ayat ini yang kujangkakan darinya. Biar betul.

    ——- “Kenapa Prof cakap Iban dengan saya pulak?” aku merenung wajahnya mencari kepastian. Aneh. Dekan pun aneh.

    ——- “Bwahahaahahaha!!!!!” tiba-tiba lelaki itu ketawa berdekah-dekah pula. Makin aneh pula keadaannya. Aku mula berkira-kira untuk memanggil pengawal keselamatan di luar. Mungkin Prof. Dr. Fazrul Hafiz sudah tidak berapa betul setelah banyak eksperimen yang dijalankannya mengalami kegagalan sebelum ini. Mungkin juga ini kesan sampingan daripada bahan kimia yang digunakan semasa eksperimen tersebut. Atau mungkinkah Prof. Fazrul tertekan akibat isterinya yang gemar membeli-belah itu? Aku ada juga terdengar cerita bahawa keadaannya yang semakin berlemak itu adalah akibat menghabiskan makanan isterinya yang terlalu banyak dibeli mengikut hawa nafsu.

    ——- “Releks la Mas, nak bergurau pun tak boleh ke? Saja nak besenda gurau. Tengok awak bukan main tension lagi tadi. Jangan ngirau…hahahhaa….” Prof. Fazrul menyambung ketawanya lagi sehingga tersedak beberapa kali. Huh melampau. Tapi sedikit sebanyak aku semakin terpengaruh dengan ketawanya, lantas turut ketawa bersama. Semakin lama tawa kami kedengaran semakin kuat.

    ——- “Errr…Prof, boleh saya bantu?” tiba-tiba setiausaha dekan itu menjengah ke dalam bilik. Mungkin dia berasa agak terganggu dengan ketawa kami. Atau mungkin juga dia mengesyaki bahawa kami sudah dijangkiti penyakit sawan ketawa.

    ——- BANTU, dia puas mendengar perkataan itu…muahahhaaa….” Lelaki itu menyambung lagi ketawanya. Professor ini sudah tersampuk jin iklan agaknya.

    ——- “Tak ada apa-apa Hamim. Tolong bawakan fresh orange ye… hahhahaaikhohohoho…” Prof. Fazrul ketawa lagi sambil menekan perutnya. Gadis itu mengangguk lantas menutup pintu bilik perlahan-lahan. Aku sempat melihat dia menggelengkan kepala sebelum pintu itu tertutup rapat.

    ——- “Hehe.. okeylah Mas, kat mana kita tadi,” kata Prof. Fazrul sambil menyeka air matanya.

    ——- “Prof belum mula pun lagi,” ujarku.

    ——- “Yeke..hehe…asyik sangat gelak sampai lupa apa saya nak cakap tadi,” Pulak dah… berapa lama lagi aku harus duduk di sini hingga dia mengingat kembali tujuannya memanggilku? Aku tak mahu terlewat pula ke studio tengahari ini.

    ——- “Okey, macam ni. Sebenarnya saya nak ucapkan tahniah kepada awak,” katanya lantas membuka laci meja dan mengeluarkan sebuah sampul surat berwarna putih bersaiz A4.

    ——- “Apa ni Prof?” tanyaku. Hatiku berdebar-debar tatkala sampul surat itu berada di tanganku.

    ——- “Tengoklah sendiri,” kata Prof. Fazrul sambil tersenyum.

    ——- Sampul surat itu kuamati. Dapat kulihat namaku tertera padanya, lantas aku membukanya dengan penuh berhati-hati. Apa agaknya isi kandungan sampul surat ini? Denyut jantungku semakin kuat tatkala helaian pertama surat itu berada di tanganku.

     

    Bersambung…

     
    • anis 9:49 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      nak lagi..huhuhuh

    • toya 9:50 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      haha…ketagih ye mak?

    • Nono 9:58 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      nice cover..panjang sket lah momo..xpuas bace..mase lagha ade sgt sgt byk..hehehehe

    • toya 10:00 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      amboi2…sy yg nak menulis ni naik biol pk tau. lepas ni apa jadi pon xtau. sy sendiri xtau apa ada dlm sampul surat tu. muahahhaa…

    • chesu 10:04 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      sesungguhnya pembohongan itu ternyata…
      haha… sadis sungguh saya menghalau kucing itu…

      we want more… part iklan maybank tu xthn..

    • toya 10:05 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      haha… auk… mmg amat buhung kan. xpenah tgk fazrul gelak

    • jimy 11:58 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      haha…crite kt utmkl lak..btw pjgkn la sket..patotnye cuti 2 hari lps wat la draf kt umah :p

    • toya 12:12 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      byk cantekkk try tulis sendiri tengok…

    • Dr Hilmi 12:35 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      patut buat cerpen nih acik…
      kalau kekeringan idea, ramai nk tolong sumbang nih….
      aku selalu je tgj si fazrul tu gelak…apasal korg x penah tgk plak?

      p/s: agak2, comel ke Mas Elyza tu ek?

    • yanie 12:55 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      “Jangan ngirau… Bisik sipo agi rimau nyaga aku balik to. Tinggi, manah gamal. Amat keriandai, makal apai…”

      hahah…. achik pandai ckp iban. bisik siko gik rimo jaga aku balit tok.

    • toya 1:06 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      ohh tu yg betul ek? haha mana nak tau. blasah jela

    • toya 1:36 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      lemi: ni bukan cerpen lagi, dah novel pon…
      dasar lemi
      dasar lemi
      dasar lemi

    • anis 1:41 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      mmg dasar lemi achik.dlm novel pun sempat nak ngorat2 lagi.ish3

    • toya 1:42 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      tula pasal. siapla watak lemi nanti… >:)

    • yanie 2:11 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      ntah… rsnya la kot camtu bunyinya.. heheh…

    • toya 2:12 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      hantam sajala…

    • jimy 2:42 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      to lemi:elyza kt utm gak tu..pndai2 la usha2 haha~ XD

    • toya 2:43 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      cis…kamu telah menaikkan tahap hormon lemi!

    • jimy 2:55 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      haha..alert la awl2 kt adik tu..kang die pelik tgk ada mamat dok folo jek die gi bazar ramadan kt FAB tu~ XD

    • toya 2:59 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      adesh..sungguh merbahaya ini…

    • cloud 4:04 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      xphm…nape tajuk simbiosis?

    • toya 4:13 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      sukeati laa..hehehe

    • adik 4:55 pm on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      patutla org asyik tsedak kebelakangan ni..ade org ngumpat ghupenye..
      hohoho..akhirnya org masuk watak gak..long,mokchan ckp die nk join gk..die tanya kena wt surat permohonan or isi borang pape x? ngeh3 =p

    • ijal 1:24 am on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      akhirnya daku dipinggirkan dalam part 3 ini..
      huhu..=P looking forward for the next part chaiyok2.. sok de keta baru =)

    • toya 9:49 am on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      amboi2 sume part nak ada nama dia ye… mana nak letak org lain :p

    • toya 9:51 am on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      adik: mokchan nak join? suruh dia isi borang J, borang M dan borang R. IC and license plis…

    • cda_ :-) 11:15 am on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      best siot..confirm jd loyal membe nie..bile part4??chek xsabaq nie..

    • toya 11:20 am on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      sabo..sabo…hehhee…

    • angah_Darling 11:57 am on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      nama ku muncul lagi… :p
      haish,sila jgn gila glemer(sound diri sendiri.hahaha)

    • toya 12:13 pm on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      haha…tau xpe…

    • adik 7:18 pm on 23 September, 2008 Permalink | Reply

      mokchan tanya xyh amik gmba ke?

    • toya 9:41 am on 25 September, 2008 Permalink | Reply

      ambik. tapi polaroid jela

  • toya 9:38 am on 18 September, 2008 Permalink | Reply  

    KISAH BUHUNG 2008 – Part 2 

    Di Alam Mana pun; Kita Tetap Sahabat

     

    ——-Pintu rumah itu kubuka perlahan-lahan sebelum aku menjengah ke dalam ruang utama rumah empat tingkat itu.

    ——- “Apahal terhendap-hendap macam pencuri tu Momo?” kedengaran suatu suara menegur perbuatanku. Aku berpaling kearah suara itu, dan seperti yang kujangka pemilik suara itu adalah seseorang yang sedang menghirup Nestum dari mug birunya.

    ——- “Hehe…saja-saja nak tengok korang tengah buat apa,” kataku sambil merampas mug dari tangan Bobo. Isinya kuhirup sampai habis. Emm, sedap juga ya. Patutlah ketagih. Mug yang sudah kosong itu kuserahkan kembali kepada Bobo; yang memerhatikannya dengan pandangan sayu.

    ——-Ketika Bobo melangkah ke dapur untuk membancuh minuman kegemaranya, aku melemparkan pandangan kearah ruang lepak rumah itu. Kelihatan tiga orang gadis sebayaku sedang leka menonton rancangan Jepun tanpa sebarang sari kata di bawahnya.

    ——- “Cambest je? Cerita apa ni?” tanyaku kepada sesiapa sahaja yang sudi menjawabnya.

    ——-“Shimotsuma Monogatari,” balas Dodo yang duduk paling hampir dengan televisyen. Ahh..ingin sekali aku menyertai mereka menonton filem Jepun itu, tapi…

    ——-“Eh, korang tak kerja ke hari ni ?”

    ——-“Hari ni 16 September laa…” Lolo menempelakku kerana telah terlupa bahawa hari itu adalah hari cuti sempena ulang tahun penubuhan Malaysia.

    ——- “Hmm…bestla korang boleh cuti. Saya jugak kena kerja hari ni,” keluhku sendirian. Bobo yang baru tiba dengan Nestumnya menyertai yang lain menonton Shimotsuma Monogatari, seolah-olah tidak ada seorang pun yang mengendahkan keluhanku. Mata mereka semua telah terpaku pada skrin televisyen.

    ——- “Mana Yoyo?” tanyaku lagi, mugkin buat kali terakhir. Bosan juga bercakap bila tak dilayan.

    ——- “Kat restoran dia la mana lagi,” sekali lagi Lolo menempelakku.

    ——- “Awak shooting lagi ke hari ni Momo?” Nono mengacukan soalan sebelum aku mula merajuk. Hehe.. nasib baik…

    ——- “Emm hari ni tengah hari kat studio. Petang kang kena pergi interview orang pulak untuk rancangan malam esok,” kataku sambil melangkah menuju ke kamarku di tingkat atas.

    ——- “Momo, jangan lupa reunion kita bulan depan. Tiket dah beli,” tiba-tiba Dodo mengingatkanku tentang rancangan kami.

    ——- “Okey…” jawabku, acuh tak acuh.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——-Perkarangan Sri Pentas kelihatan agak sibuk ketika aku melangkah keluar dari kereta Vios milikku. Dari jauh dapat kulihat satu rombongan pelajar sekolah entah dari mana sedang turun dari bas sekolah di hadapan pintu utama. “Ahh… ini yang malas ni,” detik hatiku.

    ——-“Eh, Mas Elyna la! Jom kawan-kawan!” jerit salah seorang pelajar perempuan dari rombongan itu. Apa yang kujangka telahpun berlaku. Seramai 30 orang pelajar sekolah menengah sedang mengerumuniku. Wajahku yang baru lepas disolek dilimpahi cahaya flash dari kamera mereka. Ahh… pening kepalaku.

    ——-Selesai melayani kumpulan pelajar tersebut, aku melangkah masuk ke dalam bangunan itu, menaiki lif dan menekan punat yang tertera nombor ‘5′. Di dalam lif aku membetulkan tudungku yang hampir sahaja tercabut ditarik pelajar-pelajar tadi. Ergh…

    ——-“Hai Achik, serabut nampak. Kena serbu ke tadi?” tanya penerbit rancangan kelolaanku sambil menyusun fail-fail di atas mejanya. Di atas meja itu juga tertera plat nama yang bertulis ‘MIMI DALINA’.

    ——- “Biasalah Mimi…” kataku sambil melangkah malas ke bilik make-up.

    ——-Selesai didandan, aku menuju ke studio untuk menunaikan tugasku sebagai pembaca berita. Aku memeriksa bahan berita yang diberikan padaku satu-persatu. Ahh…terasa berdenyut-denyut kepalaku sejak tadi.

    ——- “Amboi monyok nampak Mas. Ceria la sikit nak masuk TV nih,” tegur seorang jurukamera padaku. Walaupun aku tidak dapat melihat wajahnya kerana silau dengan suluhan lampu studio, namun aku dapat mengecam suaranya.

    ——- “Yela Shah… orang taula. Pening kepala sikit lepas kena serbu time-time tengahari macam ni,” bicaraku sambil menghenyakkan tubuhku ke atas kerusi pembaca berita. Jam menunjukkan pukul 12.59 tengahari. Aku mendengar arahan Mimi dari alat di telingaku, yang juga aku tidak tahu namanya. Mungkin aku malas hendak ambil pusing tentang nama alatan di sekelilingku.

    ——-Shah memberi isyarat kepadaku untuk memulakan countdown, dan…

    ——- “Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sambutan hari ulangtahun penubuhan Malaysia hari ini disambut secara meriah di Dataran KLCC bermula pukul 7 pagi tadi. Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang turut hadir dalam upacara perbarisan berkata, . . .”

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——-Jam kereta Viosku menunjukkan pukul 3.24 petang. Aku memusingkan stereng untuk memasuki kawasan universiti itu. Di bahagian hadapannya tertera tulisan UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA. Aku mengangkat tangan ke arah pengawal di pintu masuk utama. Setelah meletakkan kereta di tempat yang sepatutnya, aku mengejutkan jurukamera yang sedang nyenyak tidur di bahagian tempat duduk penumpang di sebelahku.

    ——-“Shah…bangun. Sampai dah ni. Tu lap mulut tu,” kataku sambil menghulurkan tisu kepada Shah Erhan. Dia mengelap sisa-sisa toksid di mulutnya, diikuti dengan menggosok mata dan mengeluarkan sikat dari poketnya.

    ——-“Cepatlah, karang kalau dah balik orang tu susah kita dibuatnya,” aku cuba memberi sedikit tekanan kepada Shah yang sedang menyikat rambutnya, lagak seorang model lelaki yang baru memenangi pertandingan Hero Remaja.

    ——-“Yela yela…taula awak tu tak sabar nak mintak tips naikkan berat badan kan?” katanya sambil mengambil peralatan rakaman video di bahagian belakang kereta. Aku memuncungkan bibirku tanda menyampah dengan usikannya sebentar tadi. Takkanlah aku hendak lepaskan peluang bila dapat berjumpa pakar kesihatan yang paling popular sekarang ini. Sudahlah berat badan aku yang kurus ini semakin berkurangan sejak kebelakangan ini.

    ——-Aku dan Shah Erhan melangkah ke arah bangunan Fakulti Kesihatan. Shah kulihat masih lagi mamai, menguap sekurang-kurangnya 20 kali sehinggalah kami sampai ke tempat yang dituju.

    ——-“Masuk,” ucap seseorang dari dalam setelah aku memberi salam dan mengetuk pintu biliknya.

    ——-“Terima kasih Prof, saya Mas Elyna, ini jurukamera saya Shah Erhan,” kataku sambil melihat Prof. Dr. Mior Azrizal menjabat tangan Shah Erhan.

    ——-“Ya, err… sila… sila duduk,” seolah-olah ada riak kegugupan pada wajahnya. Hmm… pelik juga. Dalam rancangan di televisyen dia kelihatan begitu yakin sekali.

    ——-“Jadi Prof, boleh kita mulakan temubual kita untuk topik yang saya beritahu Prof dalam telefon semalam?” tanyaku.

    ——- “Ya.. ya… err, silakan,” balasnya tanpa melihat wajahku. Hmm… memang pelik professor muda ni. Agaknya dia belum biasa diwawancara dalam biliknya sendiri. Tapi kalau tak silap minggu lepas ada satu segmen berita yang memerlukan pendapatnya, dan aku amat pasti ia dirakamkan dalam bilik ini. Ah, biarkanlah. Yang penting kerja aku siap.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——-Aku menghempaskan tubuh ke atas tilam empuk katilku. Ohh… sungguh selesa rasanya dapat berbaring di atas katil sendiri setelah seharian bekerja. Rasa dingin dari penyaman udara mula membuatkan mataku terasa mengantuk.

    ——- “Baru balik Momo?” suara Nono mengejutkanku yang baru hendak terlelap.

    ——- “A’a… letih betullah hari ni,” kataku sambil mengiringkan badan ke arah Nono.

    ——- “Esok macam mana pulak jadual?” soalan Nono tidak dapat terus kujawab. Aku mengambil sedikit masa untuk mengingat jadual kerja esok. Hari Rabu…hmm…

    ——-Sambil mataku terarah ke siling bilik, aku menerangkan apa sahaja yang aku dapat ingat berkenaan jadual esok, “Pagi esok ada lecture kejap, lepas tu meeting dengan Dekan. Lepas tu baca berita, edit bahan semalam. Malam pulak kena siapkan design yang customer mintak hari tu. Oh ya, malam esok nak buat video call dengan Ayumi-chan. Tolong ingatkan saya, ya,”

    ——- “Okey… Amboi sibuk sungguh awak ya. Tapikan, awak bestla… Jeles saya kadang-kadang,” Nono memandangku dengan mata yang berkaca.

    ——- “Nampak macam best, tapi Tuhan saja yang tahu,” jawabku sambil merenung ke arah Nono.

    ——- “Bestla, awak ada banyak kerja. Tak ramai yang bertuah macam awak Momo,” tuturnya lagi.

    ——-Aku bangun lantas menukar posisi kepada duduk di birai katil, “Awak tak tahu Nono, saya sentiasa risau…”

    ——- “Risau apa lagi Momo? Kerja awak banyak. Kalau awak hilang satu kerja, ada banyak lagi kerja menanti. Tak ada satu apa pun yang perlu awak takutkan,” suaranya sedikit bergetar menerangkan itu.

    ——-Aku menundukkan kepala, merenung kosong ke arah kaki katil, “Saya risau Nono, sebab…” Aku diam sejenak, menarik nafas sedalamnya sebelum menyambung bicara.

    ——- “Hati ibarat kaca, semakin tinggi ia diangkat, semakin hancur ia terhempas…” butir-butir kataku menyebabkan Nono tersentak seketika, seraya tersenyum dan mengangguk penuh makna.

    Bersambung…

     
    • anis 9:56 am on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      alamak ada part telenovela ler plaks heheheh.siot power mimi jadik producer

    • toya 9:58 am on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      ngahahhaaa….biaselaa part telenovela tu nak menarik minat pembaca jek. menambahkan rempah dan megi cukup rasa untuk menyedapkan lagi cerita yg tak sedap

    • farah 11:59 am on 18 September, 2008 Permalink | Reply

    • toya 12:11 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      haha..lek ahh bobo…kan kisah buhung nih

    • Nono 12:23 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      hehehe..wah..momo pembaca berita..(ade impian nk jd cmtue ek)..hehe..plot yg menarik..suke2..jd watak penting..bertambah suka plus2…cepat ar smbung..kata2 terakhir cm penuh makna jer..hihihih

    • toya 12:25 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      hihih mmg penuh makna laa…untuk santapan minda :p

    • Nono 12:29 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      huhu..santapan minda???wow bahasa puitis nie..sejak bila pandai berpuitis nie,,hehhehe..santapan?? puase puase…

    • toya 12:30 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      takpe time puasa minda boleh makan :p haha tak tau, sejak bila jadi puitis ek? main blasah je sebenarnya

    • Nono 12:35 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      hehehehe..xpe2..zaman kan dah berubah..dunia da maju..blasah pon orait jer..janji bes..
      hehe..bagus2 umah 60 cukup hebat ..sesuai2…huhuhuh banglo 4 tingkat,,,,bes2..sape rumate dodo ek..hahaha..bobo dan nestum…hihihi..lolo dan pepsi..hihihi

    • toya 12:38 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      haha lolo dan pepsi..tapi tu kisah benar bukan buhung

    • jimy 2:36 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      wahahahahha..shah2~

    • toya 2:38 pm on 18 September, 2008 Permalink | Reply

      jgn gelak dulu..part kamu blom setel lagi jimmih >:)

    • jimy 7:33 pm on 19 September, 2008 Permalink | Reply

      erkk 😐

    • ijal 1:17 am on 21 September, 2008 Permalink | Reply

      actually dah lama baca cume xsempat ngomen jek.
      garapan yang baik, pemilihan kata-kata yang tepat
      teruskan usaha anda, hehe..
      xsabar nak tgk karektar ijal berkembang jadi apa sebenarnya 😉

    • toya 12:22 am on 22 September, 2008 Permalink | Reply

      berkembang menjadi mengembang leh 😛

  • toya 10:04 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply
    Tags: Kisah Buhung,   

    KISAH BUHUNG 2008 – Part 1 

    SAS, 6’o’, UTMKL dan sedikit UPM: Mampukah Bersatu?


    ——-Buku putih itu diambil dan dibuka semula. Setiap baris tulisan di dalamnya kubaca satu persatu. “Aneh,” bisik hatiku. Usai membaca, buku putih itu kuletakkan kembali ke tempatnya dan kuambil pula buku kecil berwarna merah jambu. Terdapat gambar sepasang gadis kembar di muka hadapannya. Isinya kutatap, mengimbau kembali segala keindahan, kegilaan dan kebiolan sewaktu aku menulisnya dahulu. Ahh… aku rindukan saat-saat itu. Saat yang membawa aku lari dari alam nyata, membawa aku lebih dekat dengan insan-insan yang kusayang. “Aku memang aneh”.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——- “Kringggg!!!!! Bangun toek! Bangun toek!” jam loceng di sebelah mengejutkan lamunanku. Potong stim betullah… Pap! Jam loceng ditutup dan buku kecil itu kuletak kembali ke tempat asalnya, bersama buku putih tadi, bersama susunan diari zaman remajaku. “Menarik,” fikirku. Aku terleka sejenak melihat susunan warnanya.

    ——-“Hijau, merah, biru, kelabu, coklat, kuning, hita…”

    ——-“Oi makcik! Dok tenung apa tu?!” seorang gadis bertempik sambil menepuk belakangku.

    ——-“Opocot! Awak ni Nono… tak reti bagi salam dulu ka?” balasku sambil mengusap belakang yang sakit. Boleh tahan jugak minah ni…

    ——-“Ghalit sangat nampak? Dok baca sifir ke hapa terkumat-kamit sorang-sorang tu? Bangunla!” bebelnya mula membuatkan telingaku melaraskan semula fungsi asalnya.

    ——-“Yela yela… hingaq!” kataku sedikit mendengus. Aku melihat kembali jam loceng tadi. Pukul 6 pagi. Aku melangkah malas ke kamar mandi. Setapak demi setapak… sempat aku menjengah ke bilik-bilik lain dalam rumah banglo 4 tingkat itu. Kelihatan Dodo dan Lolo masih lagi nyenyak tidur sambil memeluk bantal busuk masing-masing.

    ——-Selesai mandi dan solat, aku melangkah ke ruang tengah tingkat 3 rumah itu. “Miaowww…” Kongo menggeselkan badannya ke kakiku.

    ——-“Kongo…dah mandi belum? Lapar ye…” kucing putih kebiruan itu kuusap dengan penuh kasih sayang. Manjanya…

    ——-“Alah mengada kucing tu, saya baru bagi makan tadi,” Bobo tiba-tiba muncul di sebalik tirai dapur. Tangannya memegang sebiji mug yang bertulis ‘Memori 6’o’ ~ Osaka’. Dia menghirup minuman dalam mugnya itu, entahkan teh entahkan Holicks.

    ——-“Ooo… Kongo nak manja-manja ye… Nasib baik Angah takde kat sini kalau tidak…” sejenak mindaku menjengah kembali saat-saat cemas ketika aku melihat Wan Nurhidayati menendang Kongo hingga jatuh ke tingkat bawah dahulu. Ngeri. Kongo kelihatan gementar tatkala mendengar nama itu kusebut. Parut luka di badannya masih lagi berbekas. Luka di hati siapalah yang tahu.

    ——-“Awak tak pi jogging ke pagi ni Momo?” tanya Bobo sambil menghirup titisan terakhir minumannya. Sah, Nestum.

    ——-“Sejukla pagi ni… Saya ingat nak pegi gym je kot,” kataku. Bobo kulihat cuba menyukat suhu menggunakan lidahnya.

    ——-“A’ahla, memang sejuk,” katanya sambil membancuh Nestum untuk kali kedua, itupun kalau betul kali kedua. Ketagih ke budak ni?

    ——-“Takpela awak pegila, saya tak nak ikut,” katanya dengan yakin seolah-olah aku pernah mengajaknya selama ini.

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    ——- Gym Encik Haikal Bata agak meriah pagi itu. Ramai juga yang datang, mungkin disebabkan suhu pagi itu yang telah jatuh hingga ke paras 5°C. Sejak pulang dari Jepun aku dapati rakyat Malaysia sudah semakin rajin bersenam. Mungkin ini atas saranan Prof. Dr. Mior Azrizal, pakar kesihatan yang makin popular kebelakangan ini.

    ——-“Morning Mas…” pemilik gym itu menyapaku. Otot-otot di badannya disembunyikan dari pandangan umum, mungkin memikirkan faktor aurat yang juga diwar-warkan oleh Prof. Dr. Mior dalam sebuah rancangan televisyen malam tadi.

    ——-“Morning Encik Bata,” balasku sambil tersenyum. Encik Bata meninggalkanku untuk melayan pelanggan-pelanggannya yang lain. Ah, Nazli rupanya. Kulihat dengan penuh kesungguhan Encik Bata mengajar Nazli cara-cara menari poco-poco dengan betul, satu lagi aktiviti baru yang diadakan di gym Encik Bata. Dalam kelompok poco-poco tersebut juga aku ternampak kelibat Hilmi, Fenin, Ude, Chesu dan Alang. Aik? Kenapa Hilmi saja lelaki di celah-celah perempuan tu? Dasar Lemi.

    ——-Aku melihat sekeliling gym, mencari-cari jika ada umat yang kukenal untuk dijadikan kawan bersembang sambil bersenam, satu lagi sukan baru yang dicanang oleh Prof. Dr. Mior semalam. Ah! Aku sudah nampak mangsaku yang pertama.

    ——-“Assalamualaikum….sorang je?” tanyaku kepada gadis yang sedang leka bersenam di atas alat senaman yang aku tidak tahu namanya. Salamku tidak berjawab. Kurang ajar…

    ——-“Assalamualaikum!!!!! Amboi sombong nampak!” kataku sedikit kuat dari biasa.

    ——-“Dia pakai MP3 tu, memangla tak dengar,” kata seorang lelaki di sebelahnya.

    ——-“Eh P.M Jimmy! Ingatkan sape tadi. Ooo pakai MP3 rupanya. Mak…ooo Mak!” pekikku sambil menggoncangkan bahu gadis di hadapanku. Aku perasan ada dua-tiga pasang mata menjeling ke arahku, mungkin memikirkan faktor perbezaan usia antara aku dan gadis di hadapanku.

    ——-“Eh Achik! Laa apsal tak bagi salam dulu,” kata Anis sambil mengeluarkan earphone dari sebalik tudungnya.

    ——-“Dah bagi salam Mak oii…kamu yang tak dengar,” aku mengambil tempat di atas alat senaman di sebelahnya, yang juga aku tidak tahu namanya. Kata Prof. Dr. Mior, nama alat tidak penting. Yang penting kita mesti bersenam di sebelah orang yang kita kenali.

    ——-“Amacam keje Mak? Best ke?” tanyaku, cukup untuk memulakan perbualan.

    ——-“Bolehla… seronok jugak,” katanya sambil membetulkan tudung di kepalanya.

    ——-“Dengar kata dah naik gaji Anis?”

    ——-“Menyampuk jela kamu ni Jimmy,” aku menjeling ke arah Jimmy yang nampak sangat sibuk pasang telinga dari tadi.

    ——-“Bolehla Jimmy…Alhamdulillah… Bos aku nak bagi semangat untuk aku setelkan banyak lagi kes kat mahkamah syariah tu. Kadang-kadang tak menang tangan dibuatnya, maklumlah artis banyak yang nak rujuk balik 2-3 menjak ni,” Anis menerangkan dengan panjang lebar.

    ——-“Kamu pulak macam mana Achik? Aku tengok bukan main banyak lagi keje kamu buat skarang? Mana satu title yang kamu nak pegang ni?” soal Anis pula. Jimmy kulihat masih lagi memasang telinga.

    ——-“Multitasking Mak…Multitasking….” kataku.

     

    Bersambung…

     
    • nono 10:59 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      wahhhh…cerita kembali..cepat2 sambung…hehe

    • anis 11:03 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      nice2..mmg kisah buhung sungguh.hanya mereka yg mengenali rakan2 sendiri yg phm citer ni.tapi part lemi tu bkn kisah buhung chik
      hahahah

    • toya 11:04 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      haha…part lemi tu mmg xleh buhung la… hakikat yg telah diterima pakai :p

    • Tansri Prof Dr Hilmi 11:23 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      hahaha…imaginasi kamu sungguh tinggi la acik…mencapai tahap langit ke 21 ikut ukuran aku…

      tapi part “dasar lemi” tu, amboi…huraikan le dengan lebih terperinci lagi..ia menimbulkan pelbagai tanggapan pada watak tersebut..yang aku rasakan sebagai watak yang amat peramah sekali…

      to anis: mmg le bukan kisah buhung pasal part lemi tu, pasal beliau mmg peramah..ish2, kamu nih anis…

    • jimy 11:23 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      err..achik ni byk berfantasy~ XD

    • toya 11:27 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      hahahaaa….korang xpenah baca lagi kisah buhung versi yg dulu2 kalo tak…
      lemi: watak kamu terlebih2 peramah bila ngn pompuan
      jimy: ye…gue mmg byk berfantasy…perfect melancholy..hehe

    • cloud 11:40 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      ni mesti psl byk bace novel la nih..haha

    • toya 11:41 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      takdela…org xminat baca novel pon. hehe korang xtau sejarah kisah buhung ni

    • yanie 11:51 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      dh lama ar xbaca cita2 buhung camni. dulu time skolah ade gak ar bc dlm magazine skolah.. heheh… best2.. cepat achik, sambung….

    • toya 11:52 am on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      hehe sabo2…terbakar otak nak menyambung ni yanie oiii

    • Ipink 12:12 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      lor…me..poco poco? hehehehhee…funny funny… it’s so damn tiring……. but FUN tho.. 😉

    • toya 12:40 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      yup…very fun…tingat masa jadik leader poco2 masa minggu alam sekitar dulu

    • chesu 1:43 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      haha..best2… cepat sambung chik…

    • toya 1:46 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      yela2..korang support la…

      idea…idea…arghhhh

    • adik 2:12 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      cm xley join je watak cte buhung ni…kalo leh join org nk jd watak protagonis ngan antagonis leh dak?hahaha
      umah banglo 4 tingkat????dan mmpunyai ruang tgh di tingkat 3?????hurm…cm penah nmpak..=p

    • toya 2:22 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      oi! oi! ni xde kena-ngena ngan puncak arabella ye…xterpikir pon

    • adik 2:28 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      org xkata pape pon…nghuahahahahaha(gaya poi gelak pas nyeksa nyau)hm..hm..hm

    • toya 2:29 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      org taula…sekilas kucing di atas vitara, aku tahu jantan betina

    • adik 2:41 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      mmgla dh sah2 yg jantan kaler putih yg betina kaler itam..xdpt beza gk alamatnye pendek umur

    • toya 2:45 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      skang yg itam dah takde, ayah dah buang.
      kuroneko dalam kenangan~~

    • adik 2:50 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      la…gila oyan la nyau nnt bini hilang..pasni org nk kejaq halau kucing mana lg..ish3dh pg baru jasa dikenang..hahaha

    • toya 3:02 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      everything we lost will automatically doubles in value

    • uder's 8:14 pm on 15 September, 2008 Permalink | Reply

      wah.. ske ske.. momo .. i vote untuk disambung kan lagik..~!^_^

    • ijal 6:53 am on 16 September, 2008 Permalink | Reply

      hahaha.. xpasal2 org dijadikan watak gak.
      adoi.. byknya nak belajar sampai jr prof ni..
      xmola.. nak tukar profesion jadi MB gak cam Khir Toyo, hehe

    • toya 9:38 am on 16 September, 2008 Permalink | Reply

      haha…ijal nak jadi menteri lak? mcm2la..kejap2 ckp xnak join politik. kejap2 nak pulak :p

    • ijal 12:36 pm on 16 September, 2008 Permalink | Reply

      huhu.. tgkla macam mana 15tahun lg
      masa masih panjang =P

    • toya 12:37 pm on 16 September, 2008 Permalink | Reply

      haha siap ada dateline tuh. ok2…kita tgk sape yg nak jadi datin nanti :p

    • angah_Darling 1:02 pm on 16 September, 2008 Permalink | Reply

      erk..kejam sungguh si hidayati dlm citer neh.ish2…

    • toya 1:07 pm on 16 September, 2008 Permalink | Reply

      haha…nama pon kisah buhung :p

    • da psychic 3:01 pm on 9 November, 2008 Permalink | Reply

      aik, watak dodo dok tidoq br.. sy gak lmbat bc..sory momo bz r sbl2 neh…sok xm..wuwu

c
Compose new post
j
Next post/Next comment
k
Previous post/Previous comment
r
Reply
e
Edit
o
Show/Hide comments
t
Go to top
l
Go to login
h
Show/Hide help
shift + esc
Cancel