Tika Rindu Kembali Bertamu

Adakalanya saya rasakan bahawa, saya dilahirkan untuk ditemani kesepian. Barangkali rasa ini hanyalah hasilan melankoli tatkala saya sendirian begini namun… ah entahlah. Terlebih dahulu, maafkan saya kerana telah lama membiarkan blog ini usang tanpa sebarang entry. Salah saya, kerana menikmati waktu dua bulan lepas yang merupakan  antara saat terindah dalam hidup saya. Sesingkat saat itu sempatlah saya merasai betapa gahnya rasa gembira, berteman, punya seseorang untuk saya berkongsi rasa. Sayang, detik itu tidak lama… kini saya harus terus menanti untuk tahun yang ke-7.

Barangkali memang benar tulisan saya sebelum ini, saya sebenarnya menulis kerana sepi. Nah, kini saya sendirian melayan pilu, berteman air jernih di kelopak mata tatkala irama sayu beralun di gegendang telinga. Apalah daya saya, hanya mampu merelakannya pergi, demi sebuah janji yang dia akan terus setia. Apa janji itu akan termakbul atau tidak; biarlah masa menjadi saksi segalanya.

Maaf, dek sudah lama sekali tidak menulis, saya tidak betah lagi berbicara melalui aksara sebegini. Tidak pula bermakna saya sudah fasih melisankan kata. Saya… ah saya rasa Facebook telah banyak merenggut bakat yang ada pada saya. Hanya di sana sahaja hidup saya sejak kebelakangan ini. Saban waktu saya hanya menunggu di hadapan monitor, menunggu entah bila sahabat-sahabat lain akan menambah paparan status seolah-olah itulah sahaja yang terpenting bagi saya. Ah, sudahlah. Sudah tiba masanya, saya rasa bosan.

Tidak banyak yang berlaku kepada saya sejak kebelakangan ini. Jika ada pun saya rasa tidak ada apa pun yang penting. Sedangkan kepadanya pula seminggu dua ini ada peristiwa penting dalam hidupnya. Nah, pastinya kala ini hidupnya sangat mengujakan di kala saya kebosanan dan melayan air mata sendirian, meratap entah untuk apa, barangkali perhatian.

Sepi dan rindu – tidak ada apa lagi yang boleh saya perkatakan tentangnya. Hanya mereka yang pernah melalui sahaja yang akan faham, bagaimana rasanya di dalam hati tatkala saya menatap wajahnya buat kali yang penghabisan…

Advertisements