Updates from January, 2009 Toggle Comment Threads | Keyboard Shortcuts

  • toya 11:19 pm on 3 January, 2009 Permalink  

    Tupai Melintas Jalan 

    _____Angin petang berpuput lembut kala itu. Cuacanya cukup redup, damai dan menyegarkan sungguhpun bunyinya agak bingar dengan ngauman enjin kenderaan yang lalu-lalang. Nun di sebuah selekoh, di tepi jalan yang menghubungkan sebuah kampung dengan sebuah pekan, berdiri teguh sebatang pohon nangka yang sedang melambai ditiup sang bayu. Barangkali tiada yang sedar, di sebalik pohon itulah diamnya sekumpulan makhluk yang sering dilupakan kewujudannya.

    _____Melati – secantik namanya, secantik itulah ekornya. Namanya sentiasa meniti dari bibir ke bibir makhluk-makhluk di pohon nangka itu, dek kerana cantiknya ekor tupai yang bernama Melati itu. Petang itu seperti biasa, Melati sedang asyik melakukan kegiatan ketupaiannya di sebatang pohon ceri berhampiran habitatnya. Sedang leka dia menikmati manisnya ceri, langsung tidak disedarinya ada mata yang sedang asyik merenung tingkah laku tupai betina itu.

    _____“Arjuna! Apa yang direnungmu sekian lama? Kulihat tidak berganjak matamu dari tadi,” tegur seekor tupai bernama Tirana kepada sahabatnya.

    _____“Kau Tirana… kenapa perlu kau mengacauku? Apa tidak bolehkah kau biarkanku sendiri menjalani hariku?” dengus Arjuna kepada sahabatnya itu. Bukan dia tidak suka dengan Tirana apatah lagi membencinya, namun saat itu dia kepingin sendirian demi mengisi kekosongan jiwanya.

    _____“Ah… usah kau bersandiwara denganku lagi Arjuna. Aku tahu apa mahumu. Sudah lama kuperhatikan gerak-gerimu dan ia bukan rahsia lagi. Kau sukakan Melati bukan?” ujar Tirana tanpa berselindung kata.

    _____Arjuna terkesima sebentar mendengar kata-kata itu. Tidak terduga olehnya bahawa perlakuannya selama ini telah diperhatikan Tirana. Memang, memang dia sukakan Melati. Sejak kecil lagi dia sudah sukakan Melati malah sejak kebelakangan ini rasa suka itu sudah bercambah menjadi… Ah dia malu sendiri untuk mengakui cinta. Perkataan itu sungguh megah baginya.

    _____“Usah bermenung lagi sahabatku,” ucap Tirana pabila dilihat Arjuna tidak pula menyahut kata-katanya. Lalu dia menyambung, “Jika benar kau suka padanya, lakukanlah sesuatu sahabatku. Usah kau biarkan gadis itu jatuh ke tangan tupai lain”.

    _____“Ya, aku akui aku sukakannya Tirana. Namun apalah dayaku. Kau lihatlah aku, sudahlah aku ini tidak segak, malah pemalu pula. Tidak mungkin sekali-kali aku berani menyatakan hasratku padanya,” kata Arjuna penuh emosi.

    _____“Aku faham benar dengan sifatmu, dan aku ingin sekali membantumu sahabatku. Mahukah kau mengikut nasihatku andai aku punya rancangan untukmu?” ujar Tirana dengan penuh keihklasan. Dia ingin sekali melihat sahabatnya itu berbahagia dengan tupai yang dicintainya.

    _____“Tentu sekali jika rancanganmu itu bagus benar sahabatku,” mata Arjuna dipenuhi sinar harapan apabila berkata begitu. Tirana tersenyum lebar lalu memulakan perancangannya…

    . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .

    _____“Kuntum! Ke sini sebentar!” laung Arjuna kepada seekor tupai betina yang berada sedepa di hadapannya.

    _____Kuntum yang sedang berehat di atas kabel elektrik itu terkaku sebentar, hairan mengapa dengan tidak semena-mena Arjuna si tupai gagah itu memanggilnya. Ah, apa pula mahunya tupai jantan ini.

    _____“Baiklah, aku datang!” laung Kuntum pula sambil melompat ke atas dahan pohon cermai tempat Arjuna menunggunya.

    _____Sebaik sahaja Kuntum sampai di hadapannya, Arjuna langsung berkata, “Aku mahu membawamu ke suatu tempat yang istimewa, mahukah kau mengikutku?”. Sungguhpun kehairanan, Kuntum mengangguk sahaja dek kerana dia juga kebosanan yang teramat sangat ketika itu.

    _____Lalu Arjuna membawanya terjun dari satu dahan ke dahan yang lain. Dari pohon cermai ke batang nyiur muda, ke atas basikal buruk, ke pohon asam, ke bumbung rumah, ke kawah Astro, ke pohon ciku, ke tunggul semarak api, dan akhirnya ke pohon nangka yang menjadi habitat asal tupai-tupai di situ.

    _____Kuntum bertambah hairan kini. Apa istimewanya pohon nangka yang menjadi tempat tinggal mereka itu?

    _____“Apa kau mahu mempersendakankukah Arjuna? Apa istimewanya rumah kita ini? Kukira kau hanya membuang masaku sahaja. Lebih baik aku menemani Melati di sana,” kata Kuntum lalu menuju ke arah Melati yang sedang berehat tidak jauh dari tempat mereka, namun lompatannya telah dihalang oleh Arjuna.

    _____“Ada apa denganmu Arjuna? Sungguh aneh perlakuanmu,” ujar Kuntum yang mulai gugup apabila Arjuna semakin mendekatinya, menggesel kepalanya dan menghidu ekornya. Ah… adakah Arjuna menyukaiku? Kuntum semakin merasai kemungkinan itu. Sudah pasti dia tidak akan menolak kiranya Arjuna mahu berpasangan dengannya. Tidak ada kurangnya Arjuna cuma…

    _____“Melati!!! Jangan nak, jangan!!!” Melur, ibu Melati tiba-tiba menjerit lalu suasana bertukar menjadi hingar-bingar di atas pohon nangka itu. Kelihatan nun di bawah sana, Melati berdiri di pinggir jalan raya yang sedang dipenuhi dengan kenderaan lalu-lalang di atasnya. Arjuna dan Kuntum turut kaget. Sejak bila Melati turun ke tanah dan mengapa Melati mahu melintas jalan pula? Semua tupai sudah sedia maklum bahawa tidak ada tupai yang akan selamat melintas jalan raya itu, melainkan…

    _____Ya, hanya Melati yang tahu. Tidak pernah diberitahu sesiapapun selama ini tentang perasaannya. Perasaannya terhadap Arjuna yang kini kiranya telah menjadi milik Kuntum. Hatinya hancur luluh melihat Arjuna dan Kuntum bermesra di hadapannya. Tidak sanggup lagi dia hidup untuk mengingati saat itu.

    _____“Selamat tinggal Arjuna, biarlah cinta ini bersemadi bersamaku” bisikan Melati diiringi air mata tatkala dia melompat ke arah jalan raya itu. Sebuah lori sedang meluru laju ketika itu, lalu…

    _____Arjuna melihat sendiri dengan mata kepalanya bagaimana tayar raksasa sebuah lori telah menggilis sekujur tubuh gadis yang digilainya. Air matanya tidak mampu tertahan lagi. Tidak tahu lagi apa lagi yang mahu dibuatnya. Dia keliru, apakah Melati membunuh diri kerana Arjuna mengikut cadangan Tirana supaya membuatnya cemburu? Atau Melati punya sebab lain lalu dia mengakhiri hayatnya begitu? Arjuna termanggu sendiri, mencari jawapan yang tidak akan muncul sampai bilapun.

    Nota:
    Cerita ini diinspirasikan daripada kejadian Mas Elyna menyaksikan sendiri seekor tupai dilanggar lori ketika beliau sedang memandu pulang dari pejabat petang semalam. Selamat Tahun Baru 1430.

    Advertisements
     
    • ijal 11:58 pm on 3 January, 2009 Permalink

      waa… besnya cerita nih tapi sdey gak =(
      sian melati kan? hu..hu..

    • cloud 7:19 pm on 4 January, 2009 Permalink

      sengal jugak kawannye…ade ke suh si melati jeles..

    • angah_Darling 10:10 am on 5 January, 2009 Permalink

      kretip nye..tgk eksiden je dh leh wat stori-mori sendirik.. besh ah achik

    • drhilmi 10:25 am on 5 January, 2009 Permalink

      idea si tirana mmg kreatip…
      si melati pulak chemburu buta..chemburu tupai la katakan..
      si kuntum – tupai yg nerd..

      tapi apa2 pon, si ‘tupai’ acik ni lg kreatip, dia bole mengarah tupai2 ni ‘belakon’ dlm cite ni (^_^)

    • Nisa 10:32 am on 5 January, 2009 Permalink

      Kreatif!..
      tp siannye Melati..
      The moral of the story xleh la nak cemburu bute..Usul perikse dulu..
      Si Melati tu dah mati katak…ngee~

    • psykudou 10:36 am on 5 January, 2009 Permalink

      impressive!!!
      mmg tahap gaban dah ko nye penulisan ni

      xsangke plak ko bleh tulih ayat2 cani achik
      dah bleh tulis novel snirik dah ni..
      mantap sehhhhhh!!

    • at 10:38 am on 5 January, 2009 Permalink

      hehe.. ni moral yang tak patut diajar nih..

    • nananininunu 10:54 am on 5 January, 2009 Permalink

      alamak..
      gambar yg kena lenyek tu sadis la..line kuning lak tu..
      anyways, kawah astro xtahan,haha
      teruskan karier di bidang ini,ada gak menda org nak baca selain berita harian online dan blog che det

    • chesu 10:59 am on 5 January, 2009 Permalink

      teringat tupai aunty mati lemas dalam tub mandi..huhu..

    • adik 11:00 am on 5 January, 2009 Permalink

      apa kes tirana tu bg plan ngokbo sgt.ke tirana tu mmg tau yg kalo wt cmtu so melati akan mati sbb dia mmg dh lama bdendam ngan melati sbb tolak cinta tirana.ahahahaha…

    • toya 11:03 am on 5 January, 2009 Permalink

      huhu..byknye komen..tq tq…komen byk2 lagi tau 😉

      ijal, shah, angah, lemi, nisa…tq so much 4 ur support 🙂
      aisa psykudou: ade tu novel bersiri, kisah buhung 😆
      at: jom ngajar benda bukan2..hehe
      nini: line kuning tu nak sensored imej darah tu. kang ade yg loya lak tgk bangkai tupai :p
      chesu: tula..nak mandi dlm bath tub je, shower tak main. kerek…
      adik: amboi buat cite sendiri nampak?

    • Mantero 11:45 am on 5 January, 2009 Permalink

      siot feeling gile siap ade background music..wtf

    • Fazz 11:50 am on 5 January, 2009 Permalink

      ape mampu ku katakan 😉
      selain membaca shj…

    • Mantero 11:59 am on 5 January, 2009 Permalink

      nice work!

      teruskan berkarya achik.
      Lepas ni mybe bleh try submit kat majalah2 utk publish,
      mgkin bleh menaikkan lg smgt ko utk terus berkarya

    • jimmy 12:10 pm on 5 January, 2009 Permalink

      Ado sekor…anok tupai…
      Atas jula mokte…
      kudung ekor..perut lapar…
      jale cari make….

      kejadie Tuhe..dipanggil namo tupai..
      asalnyo dale hute…
      sejenis mamalia…

      kalu pasal jakit kot dehe…
      diolah yang paling panda…
      jatuh jaghe-jaghe
      kerano dio tok sobar…

      panda-panda tupai melopat
      jatuh tanoh jugok…
      nok wi kabar..oghe jahat…
      jange terlajak manggak…
      ooo…oghe zaman dulu…
      pakat hambat tupai…
      bimbang ko woh kayu …
      takut tok de besar…

      nyo durian duku…
      kalu de nyo kerit tupai…
      pendek tahun tuh…nyo durian tok de nok jual….
      ooo…sekat bedil ado…
      tupai habih mati….
      hok ni lah sayo raso…
      kito sgt rugi…

      kito manusia…tinggi mano pon kito ngaji…
      nok wak tupai sekor tentu skali nyo tok jadi
      oooo…raso siye sunggoh….
      tgk sekor anok tupai..
      krano terlajok kuruh…
      sapa tokleh niti pagar…

      bulu-bulu pon habis luruh…
      air mato bera-bera…
      maghi dale baruh bokali keno racun bakar..

    • Mantero 12:54 pm on 5 January, 2009 Permalink

      wah ko pon berbakat gak jimy

    • azlina 1:59 pm on 5 January, 2009 Permalink

      Hmmm… bagus gak.. sebagai moral nyer… Kalu ade perasaan tu jgn di simpan2… hehehe.. 🙂

    • toya 5:40 pm on 5 January, 2009 Permalink

      mantero: majalah mane yg nak kisah tupai kena langgar lori???

    • OnEs 6:52 pm on 5 January, 2009 Permalink

      wah ada bakat utk berkarya nih…..
      pasnih leh arr wat novel snirik achik….

      tapikan, kisah awal dia macam kisah aku la… 😦

    • Mantero 7:04 pm on 5 January, 2009 Permalink

      aku bkn ckp psl cite tupai ni la..
      mksud aku try la karang cite len..cam yg biasa2 kuar kat majalah tu

    • ceroianz 8:30 am on 6 January, 2009 Permalink

      Sepandai-pandai Tupai melompat….
      Akhirnya, dilanggar Lori juga…

    • atique 8:47 pm on 6 January, 2009 Permalink

      hey mas! bes cite ni! tp atique harap ada sambungan pls. Rugila Melati mati camtu je. Ntah2 Melati ada kisah lain ke? heheh *baca seronok nak karang xreti so terpakse persuade mas*

    • toya 10:22 am on 7 January, 2009 Permalink

      adeh..dah mati camne nak sambung lagi?
      cite cicakman je yg boleh sambung2 lagi kalo dah mati ni 😆

    • adik 6:14 pm on 9 January, 2009 Permalink

      cm cte chipmunk versi romantik.

    • adik 6:16 pm on 9 January, 2009 Permalink

      kat utm ni byk ja tupai.smua melintas selamat je tiba ke seberang.agak2nya la kn,kat sini tupai blajo kelas keselamatan jln raya la..tupai masuk u katakan..ho3

    • ijal 1:52 pm on 10 January, 2009 Permalink

      kat USMKK banyak bewok (bahasa biasanya biawak..hehe) dan musang yg comei@civet.. makhluk2 itu selamba badak je lintas jalan, xkena lenyek lak, hehe menatang masuk U belajar jadi doc kot =P

      p/s comeila musang! tingin nak bela! hehe.. mana leh, ada rabies.

    • atique 1:35 pm on 12 January, 2009 Permalink

      ala tak leh ek?? wat cite baru la cmtu hehe. atiq baru bukak blog. xde ape yg best pon saje nak gitau.

      http://missatique.blogspot.com/

    • yanie 2:42 pm on 12 January, 2009 Permalink

      dasat nih.. tgk tupai kene langgar pun dh siap blh karang2 cite..

    • makcik mak 10:45 am on 14 January, 2009 Permalink

      ni ler org tua2 kata “ikut hati mati”.dah free2 mati kena lenyek lori

    • ikkie 5:33 pm on 11 February, 2009 Permalink

      kesian kat tupai tuh….. tu lar…. lambat sgt.. 6t melepas baru nak nyesal…. lahawau hawau tol cite nih…. i like it… wakakakakaka

  • toya 11:30 pm on 12 November, 2008 Permalink | Reply
    Tags: ayam, cerpen, itik   

    Kisah Ayam Dengan Itik 

    ——Pepohon rambutan berbuah lebat itu bergoyang ditiup angin yang semakin kencang. Suasana redup di sekitar kampung itu pasti mendamaikan jiwa sesiapa sahaja yang mahu menikmati kenyamanannya. Sebuah rumah kayu tersergam di celah kebun getah dangan halaman luas di hadapannya. Di sebalik sepohon jambu batu yang gagah mengharung angin, seekor itik mundar-mandir mencari sahabatnya.

    ——“Tapa! Mana kau pergi ha? Puas aku cari kau,” katanya sebaik ternampak kelibat sahabatnya, seekor ayam jantan.

    ——“Engkau ni tak boleh tengok aku senang? Aku pergi jalan-jalan cari cacing kat belakang dapur sana tadi. Ada apa kau cari aku Che ‘Ad?” ujarnya kepada sahabatnya itu. Bulu pelepah di kepaknya dikuis-kuis tanpa dia tahu sebabnya. Mungkin tuntutan fitrahnya seekor ayam.

    ——“Saja. Aku tak bolehla kalau tak nampak kau sehari. Aku takut kau kena sembelih,” kata-kata Che ‘Ad itu menimbulkan riak keresahan di wajah Tapa.

    ——“Oi Che ‘Ad, aku ayam jantan la. Mana boleh senang-senang kena sembelih. Lainlah macam kau,” ucapnya penuh bangga dan riak.

    ——Kata-kata itu menghadirkan rasa pilu di hati Che ‘Ad. Dia tahu dia tidak sesegak dan segagah ayam jantan bernama Tapa itu. Che ‘Ad dan Tapa sudah bersahabat sejak baru menetas lagi. Setiap hari mereka pasti bersama, hingga mengundang rasa aneh di kalangan haiwan-haiwan yang lain. Sebenarnya dahulu Che ‘Ad menyangka Tapa adalah seekor itik. Malah Tapa sendiri tidak tahu bahawa dia bukanlah seekor itik sehingga terpaksa diyakinkan oleh semua haiwan di sekitar rumah kayu itu. Ah, apa perlunya sejarah dalam hidup lauk-pauk itu. Apa pun, Che ‘Ad dan Tapa tetap bersahabat tanpa mempedulikan perbezaan antara mereka.

    ——“Namun sejak kebelakangan ini Che ‘Ad mula merasakan jauhnya jarak perbezaan antara dia dan Tapa. Semakin menginjak dewasa, Tapa kelihatan semakin segak dan jauh meninggalkan dirinya. Binatang mana yang tidak kenal Tapa, ayam jantan yang paling cantik di situ malah gagah pula. Dengan dada yang tegap, ekor panjang dengan balung yang cantik, paruh panjang elok berasah, tidak hairanlah Tapa sentiasa menjadi sanjungan lelaki tua penghuni rumah kayu itu. Sa’idin, pesaing terdekat Tapa sentiasa iri hati dengan Tapa yang menjadi pujaan ayam-ayam betina di situ.

    ——“Che ‘Ad amat kagum dengan Tapa. Kalaulah dia segagah Tapa… dengan badan tegap dan bulu berkilat seperti itu… dia larut dalam imaginasinya melampaui tahap seekor itik. Paling dikaguminya pada Tapa ialah sesuatu yang tajam pada kaki sahabatnya itu.

    ——““Tapa, aku dah lama nak tanya kau sesuatu,” kata Che ‘Ad ketika mereka sedang berteduh di bawah sepohon betik di tepi perigi.

    ——“Apa?” tanya Tapa ringkas.

    ——““Tu kat kaki kau tu, apa?” ikhlas pertanyaan itu ditujukan kepada sahabatnya.

    ——“Tapa menjenguk bawah badannya. “Oh ini, err apa namanya ya?” Tapa terdiam sejenak mencari jawapan tentang badannya sendiri lantas menyambung, “Ini kanser buku lali kalau kau nak tahu…err,” kata-katanya terhenti seketika.

    ——““Kenapa pelik sangat bunyinya? Aku rasa tuan kita selalu panggil benda tu taji,” Che ‘Ad pula menjawab pertanyaannya sendiri.

    ——““Kau ni dah tahu nak tanya lagi. Aku acah saja tadi,” Tapa berpura-pura arif tentang anatomi seekor ayam.

    ——“Che ‘Ad mengeluh perlahan lalu menyambung, “Tapa, aku cemburu la dengan kau. Kau cantik, gagah, tak macam aku ni,” kata-kata Che ‘Ad terhenti seketika, mengelamun mengenangkan keadaan dirinya. Apalah bulu putihnya yang kotor itu jika dibandingkan dengan Tapa. Apalah badannya yang terkedek-kedek itu jika dibandingkan dengan pantasnya Tapa berlari mengejar ayam betina.

    ——“Tapa terdiam seketika. Sejuta kata terbungkam di fikirannya. Mahu sahaja dia meluahkan segalanya tapi… Tidak sempat dia membalas kata-kata sahabatnya itu, tiba-tiba seorang lelaki tua mengambil lalu mengusap-ngusap tubuhnya.

    ——““Tapa… malam ni hang aku nak sabungkan dengan ayam si Usop Boya. Hang jangan bagi malu aku naa…” kata lelaki itu lantas membawa ayam jantan itu ke hadapan rumahnya. Dari jauh Che ‘Ad hanya mampu memerhati lelaki tua itu membelai Tapa malah menyapukan sesuatu pada tajinya. Ah, Che ‘Ad begitu teringinkan taji seperti itu. Pernah juga dia menggeselkan kakinya di bangsal lembu sebelah pokok kuinin di belakang rumah itu. Manalah tahu, kalau-kalau boleh tumbuh taji yang cantik seperti Tapa. Malah dia pernah cuba mencucukkan duri di bahagian itu. Malang, usahanya sia-sia belaka.

    ——“Keesokan harinya, kecoh sekitar rumah kayu itu tentang keadaan Tapa yang parah setelah bersabung malam tadi. Mendengar perkhabaran itu, Che ‘Ad pantas berlari terkedek-kedek mencari sahabatnya. Dia amat takut jika tidak sempat bertemu Tapa sebelum disembelih. Sebaik sampai di hadapan sebuah jaring besi yang dijadikan sangkar, Che ‘Ad tidak dapat menahan sebak melihat keadaan sahabatnya itu. Tapa kelihatan amat lemah, terbaring dengan luka parah di seluruh tubuhnya.

    ——““Che ‘Ad,” tutur Tapa lemah, memanggil sahabatnya, “Hebat apanya aku Che ‘Ad, kalau akhirnya begini,” katanya tersekat-sekat menahan sakit.

    ——““Hebat apanya aku Che ‘Ad, kalau tujuan aku hidup hanya untuk diseksa begini? Sebenarnya aku cemburu dengan kau,” Che ‘Ad tersentap mendengar ucapan sahabatnya itu. Kenapa pula Tapa harus cemburu dengannya yang berbulu kotor dan terkedek-kedek itu?

    ——““Kau lebih bebas Che ‘Ad. Kau boleh berenang di atas kolam yang dalam. Aku kagum dengan kau Che ‘Ad. Aku selalu harap aku dapat berenang macam kau. Bukan hidup untuk menyabung nyawa begini,” tuturnya itu menyekat segala kata sahabatnya. “Oh, betapa aku tidak bersyukur dengan kurniaanku selama ini” ungkapan itu menerjah fikiran Che ‘Ad tika itu, sebak.

    ——“Tiba-tiba episod sedih itu terhenti seketika apabila sebuah kereta mewah kelihatan menyusuri perkarangan rumah kayu tersebut. Lelaki tua yang sedang mengopek kelapa di hadapan kandang kambing di sebelah rumahnya tercengang melihat kereta yang asing itu. Sebaik pintu kereta itu dibuka, lelaki tua itu tersenyum melihat seorang perempuan muda melangkah keluar dari ruang penumpang kereta itu. Ya, itulah Jijah anak tunggalnya yang tinggal di kota. Entah siapa pula yang memandu agaknya.

    Jijah: Semekom Pak! Ngah watpe?
    Bapak: Waalaikumsalam Jah… dok kupaih nyioq tadi. Tu sapa tu?
    Jijah: Hehe..ni Pak, Jijah kenalkan Douglas, boyfriend baru Jah dari US.
    Bapak: Amboi mat saleh ka marka hang… Apa habaq Dolos?
    Douglas: ???
    Jijah: My father ask you fine or not.
    Douglas: Oh yeah, sure. Thanks. How do you do sir? Nice to meet you.
    Bapak: ???
    Jijah: Dia tanya Bapak buat apa?
    Bapak: Ooo…Bapak tengah kupaih nyoq la. Habaq kat dia sat.
    Jijah: My father is…is..err… Pak, kupaih apa dia dalam BI?
    Bapak: Mana Pak nak tau!
    Douglas: ???
    Jijah: My father is…you know… kupaih coconut. You know kupaih?

    ——“Melihatkan anak-beranak itu mempamerkan aksi mengopek kelapa di hadapan seorang lelaki Inggeris, spontan Che ‘Ad berkata kepada Tapa, “Kau tengok tu Tapa, macam ayam dengan itik bercakap,” lalu dibalas dengan anggukan oleh Tapa.

     
    • Fazz 11:41 pm on 12 November, 2008 Permalink | Reply

      akan ku cubit2 mas elyna ni…
      apa kena adegan terakhir dgn kisah itik dan ayam yg saling cemburu antara 1 sama laen tu?
      iskh…

    • jimmy 11:58 pm on 12 November, 2008 Permalink | Reply

      part akhir cite tu cm spoil la jln citer aym n itik haha..
      igtkan ade kaitan mat saleh ngn aym/itik td :p
      jom2 cubit die :))

    • angah_Darling 9:33 am on 13 November, 2008 Permalink | Reply

      rajin btol cik achik..

    • toya 1:51 pm on 13 November, 2008 Permalink | Reply

      haha korang layan jela… segala yang aneh ada di sini 😆

    • chesu 2:17 pm on 13 November, 2008 Permalink | Reply

      Angah : Rajin ada makna…hehe…lari….

    • makcik mak 4:18 pm on 13 November, 2008 Permalink | Reply

      erm..tu ler korang tak phm maksud citer sebenar dia.ending tu ler yg menjelaskan keseluruhan citer tadi.aku rasa ni ler cerpen kamu yg paling bgs chik.leh msk komsas spm ni.ada tersurat n tersiratnyer.congratz

    • toya 4:23 pm on 13 November, 2008 Permalink | Reply

      haha…ok pasni sy hantar kat majalah. sape nak vote majalah mana? 😛

    • adik 5:22 pm on 14 November, 2008 Permalink | Reply

      ha3smpai menangih org gelak..
      suasana dh leh byg dh kat mana..
      org pun dh leh byg dh sapa..(bencinya2)
      nama pun familiar ja..sa’idin tu bkn kucing paksu ka?
      cte cm tgantung…xdpt tangkap apala sbenanya tema ceghita nih..
      apapun cte ni kalo jwb karangan cikgu tulih BESAQ2..tidak menjawab soalan..pehhwahahahahahahaha
      p/s:len kali wt cta si kambing dan si ayam belanda lk

    • yanie 11:48 am on 17 November, 2008 Permalink | Reply

      tersurat dan tersirat…..
      tp adakah tapa dan che ‘Ad tu xpaham apa yg mereka borakkan selama ni? hmmmm…..

    • toya 12:47 pm on 19 November, 2008 Permalink | Reply

      cuba baca betul2 tajuk tu…
      Kisah Ayam DENGAN Itik
      bukan kisah ayam DAN itik

    • ijal 2:30 am on 29 November, 2008 Permalink | Reply

      mule-mule dah paham dah citer ni
      tapi pas baca komen jadi kompius lak..
      hahaha

    • cda 1:47 am on 10 December, 2008 Permalink | Reply

      lame xmasuk…lega sgt2 mas..hilang sume tension keje..chaiyok3x..best giler..tp kn control nk gelak.kt cc nie..tp tebabas gak..hahahha

    • adik 4:17 am on 17 December, 2008 Permalink | Reply

      hekho!!!

    • nananininunu 12:21 pm on 7 January, 2009 Permalink | Reply

      weh,bestla yg nih,haha..
      syabas mere bete..kanser buku lali xtahan

  • toya 1:44 pm on 4 November, 2008 Permalink | Reply  

    I Have A Dream 

    Time2 tengah produktif ni (konon) korang layan jela dulu karya zaman silam…

     
    • makcik mak 2:07 pm on 4 November, 2008 Permalink | Reply

      adeh chik tak baper clear ler komik kamu tu..huhu

    • DrHilmi 3:35 pm on 4 November, 2008 Permalink | Reply

      aku baca clear aje anis…..kamu nih…

    • jimy 11:49 pm on 4 November, 2008 Permalink | Reply

      wahhh..achik teringin nk jadik sailormoon..pkai skirt pendek gitu2 lagi..
      :p

    • tintin 2:21 pm on 5 November, 2008 Permalink | Reply

      anis tue kan berkace mate..fhm2 je la dr.hilmi =p

    • adik 7:33 pm on 5 November, 2008 Permalink | Reply

      bp kurun punya karya daa..

    • makcik mak 3:51 pm on 6 November, 2008 Permalink | Reply

      entah nyer…namanyer makcik…so mata tak clear ler
      hegu2

  • toya 12:07 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply
    Tags: ujang   

    Semut Yang Berjasa 

    Mesti ramai antara kawan2 pompuan yang dah tau pasal cerita ni kan? Hehe…cerita ni sy reka masa form 1 lagi, tapi masa form 4 baru sy hantar kat majalah Ujang. Alhamdulillah…karya sy tersiar dlm majalah Ujang edisi Disember 2000 (zaman kegemilangan Ujang time tu). Jadi beginilah kisahnya…

    Pada zaman dahulu, tinggal seekor semut bernama Sudin. Dia tinggal bersama sanak saudaranya di dalam sebuah busut di sebuah negeri yang tidak bernama. Dia juga ada seekor girlfriend yang sangat manis.

    Pada suatu hari ketika Sudin sedang membaca akhbar The Tabloids, dia terbaca satu artikel tulisan Mail Kering tentang seekor singa yang mengamuk di pekan. Khabarnya singa itu mengamuk sebab gaji pokoknya gagal dinaikkan ke tahap yang sepatutnya. Menurut raya negeri tersebut, sesiapa yang dapat menghalang singa mengamuk itu daripada makan orang yang ke 51 (dia dah makan 50 orang dah), dia akan dikahwinkan dengan puteri negeri tersebut . Puteri itu pulak 67.24% lebih cantik daripada girlfried si Sudin. Sudin pun dengan penuh semangat Malaysia Boleh berjalan kaki ke pekan. Alah, bukan jauh sangat, 59.381 km je.

    Apabila sampai di sana, terlihatlah olehnya singa yang sedang mengejar seorang posmen sambil merungut-rungut tentang ketidakbestan gaji yang diperolehinya. Maka sudin pun mengikut plan yang telah dibuat olehnya. Apabila sampai dekat dengan singa tersebut, Sudin terus memanjat badan singa itu dan masuk ke dalam lubang hidung beliau. Sudin sungguh tidak berpuas hati dengan tahap pencapaian lubang hidung singa itu. Sudahlah gelap, ditambah pulak dengan bulu hidung yang panjang. Untuk mengelak daripada terlanggar tahi hidung singa itu, Sudin pun menyalakan lighter yang sentiasa dibawa olehnya untuk merokok. Apabila singa itu terasa panas dalam hidungnya, dia pun apa lagi, baj kata orang Kedah, teghuih kelupoq (menggelupur) kat situ jugak. Sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir, beliau masih sempat menyebut tentang gajinya yang tak best itu.

    Apabila raja terlihat keadaan baju sudin yang terbakar stelah kena api, tahulah baginda akan rupa paras bakal menantunya. Puteri baginda pun dengan linangan air mata terpaksalah kahwin dengan semut akibat terlalu exited menyain kontrak dengan ayahandanya. Mereka pun bersemayamlah dalam istana. Pagi esoknya, puteri tersebut telah diceraikan oleh Sudin setelah diketahui kurang mahir mambuat gula-gula kapas kesukaannya. Maka Sudin pun pulang ke rumah lamanya dan berkahwin dengan girlfriend yang dicintainya.

    HABIH.

    Nak tau apa yang sy dapat? Honororium berharga RM30, autograf Gayour (dia yang sign resit honororium tu), dan tiga pucuk surat misteri dari peminat…nak berkenalan…muahahahaa….

    Keratan Majalah Ujang Disember 2000

    Keratan Majalah Ujang Disember 2000

     
    • shah 2:30 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      pergh, ni mmg kes minat menulis ni~

    • yanie 2:36 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      ni dh blh² jadi penulis….. heheh..

    • toya 2:39 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      hehe…panjang kisahnye…
      ade sejarahnye camne org leh jadik camnih :p

    • jimy 2:42 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      wahh hebat2..
      dlu ada gak bli ujang,tp x trigt lak ada baca x citer ni :p
      btw,my advice–change ur career~

    • toya 2:53 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      uuu….i want to!!!!
      “I often have brilliant ideas but unable to make it happens. I have a strong will, talent and power, but no courage. What a waste…”
      quote from http://www.friendster.com/maselyna/

    • makcik mak 3:13 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      ni kamu ngah berusaha ke arah menjadi writer ler ni.cam kisah buhung kamu tu.so teruskan usaha k

    • toya 4:37 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      huuu tatau nak jadi pe sebenarnye…
      programmer?grapik designer?animator?
      cartoonist?novelist?journalist?lecturer?
      atau…pembaca berita? 😯

      kalo la kisah buhung jadi kenyataan…

    • greensnow 4:58 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      ada soklan!!!
      hononororium tu haperr???
      serius…diluar batasan imaginasiku huhu
      adakah berbentuk aquarium yg horor?
      adakah….adakah….adakahhhhhhh???!!
      out.

    • toya 5:05 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      haha..cuba teka… 😛
      honororium tu wang saguhati la…
      dulu masa join tu pon puasla pk honororium tu ape sampai tgk kamus dewan lagik. diorang bagi wang pos masa tuh.

    • jimy 5:30 pm on 24 October, 2008 Permalink | Reply

      i think u juz need to have someone by ur side to support and boost ur talent–

    • uder 5:21 pm on 25 October, 2008 Permalink | Reply

      i remember that piece of article.. wahh time tu macam glamer jer toya masuk magazine~!! terus naik pangkat jadik towmowk.. hhahahhah..
      those old days..

    • toya 4:13 pm on 26 October, 2008 Permalink | Reply

      someone like…?

    • toya 4:21 pm on 26 October, 2008 Permalink | Reply

      hehe ude lagi glemer, masuk majalah siap jadik covergirl lagi.
      malangnya time org dpt tau kedai mag dah start jual next issue 😦

    • Nyah Rempit 1:15 am on 27 October, 2008 Permalink | Reply

      terbaca kisah uols pasal semut, meq terkenang citer pasal kutu yg tersesat..
      tp sbbkan citer tu diklasifikasikan sbb xxx…. maka tak dapatla meq nak share2 ngan uols..
      btw, meq baca jugak ujang masa meq merempit ngan beskal bmx ms skola menengah dulu…. tp fav meq majalah maskulin sbb byk abg2 yg bodi ketulans gittew…
      uols mmg byk pencapaian yg menarik.. keep up the gud work..

    • adik 7:13 pm on 27 October, 2008 Permalink | Reply

      ahahahahaha~cte len dh ilang
      idea org soh long sumbat bnda alah ni mnjadi kenyataan.hohoho
      =p

    • toya 8:34 pm on 27 October, 2008 Permalink | Reply

      kalo buku merapu corner ada lagi boleyla sumbat suma dlm ni 😦

    • adik 9:24 pm on 28 October, 2008 Permalink | Reply

      satu ja cte zaman kekanak yg org ingat..~
      “gong tu apa?”
      guuuaaaakkkk
      LOL

    • Nono 11:05 am on 30 October, 2008 Permalink | Reply

      hehe..hebat2..sy de ujang tue..hik hik

  • toya 10:32 am on 9 October, 2008 Permalink | Reply  

    Impian Yg Tak Kesampaian 

    Comic strip ni sy lukis masa form 5, masa tengah dengar ceramah dalam dewan sekolah. Masa tu tengah nak SPM… saat di mana impian adalah kemewahan yang tidak dapat kita rasai pada saat ini ::sigh::

    impian

    Memang betul, impian itu tidak kesampaian…

     
    • Atiq 4:38 pm on 9 October, 2008 Permalink | Reply

      Awk ni pandai melukis rupenye.. xde chance nk knl awk betul2 🙂

    • jimy 1:11 am on 10 October, 2008 Permalink | Reply

      ada sorg kartunis ujang tu..pompuan nama ape ntah..lebey krg je artwork ngn yg ni :p

    • toya 9:25 am on 10 October, 2008 Permalink | Reply

      sape? sarah ke mona? hehehe….

    • jimy 5:48 pm on 10 October, 2008 Permalink | Reply

      haa..sarah..artwork comey,tuannyer pon comey gak :p

    • anis 8:36 am on 13 October, 2008 Permalink | Reply

      aku rasa cam dah pernah baca kartun ni kat darul fikir dulu kan chik?ker aku berangan huhuh

    • toya 9:24 am on 13 October, 2008 Permalink | Reply

      haha mmg penah la mak…bukan cobaan tapi betul2

    • faizlehmann 3:08 pm on 15 October, 2008 Permalink | Reply

      saya awak sgt2 berbkt……slps kuar u,slmt berjaya saya ucapkan….saya ske tgk pompan seprti awk……ciri pmpn yang lngkap……sejuk mata memandang…..tka cre…slmt menempuh kerja plak…….

    • toya 11:00 am on 16 October, 2008 Permalink | Reply

      ciri pompuan yg lengkap? hehhee…. :shy:

    • anis 1:08 pm on 17 October, 2008 Permalink | Reply

      ayat2 bodek heheh

c
Compose new post
j
Next post/Next comment
k
Previous post/Previous comment
r
Reply
e
Edit
o
Show/Hide comments
t
Go to top
l
Go to login
h
Show/Hide help
shift + esc
Cancel